ترفندی برای ریشه‌های فرش؛ کاور و تزیین ریشه (طرز گره زدن)

کاور و تزیین ریشه

مراقبت، تزئین و نگهداری از فرش‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌رود چرا که فرش‌ها از اصلی‌ترین ارکان دکوری به شمار می‌روند. هرچند که خرید فرش‌های زیبا و فانتزی می‌تواند نقش پررنگی در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داشته باشد اما می‌توان با ترفندهای مختلفی همچون تزئین ریشه‌های فرش، زیبایی فرش‌های معمولی را هم افزایش داد. در اصل آسیب دیدن ریشه فرش می‌تواند باعث آسیب، پارگی و خوردگی تار و پود آن شده و از طول عمر آن کم کند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین ترفندهای تزیین ریشه فرش و محافظت از آن پرداخته می‌شود.

اهمیت تزیین ریشه فرش و محافظت از آن

ریشه فرش در اصل نخ‌هایی است که بعد از تکمیل بافت آن از سطح فرش بیرون زده می‌شود. ریشه‌ فرش‌های دستباف ادامه چله‌کشی اصلی است اما در فرش‌های ماشینی به صورت ریشه‌های آماده و به شکل نوار به لبه فرش متصل می‌شود. ریشه فرش می‌تواند نقش پررنگی در افزایش استحکام و زیبایی فرش و همچنین محافظت از آن در برابر آلودگی‌ها، حیوانات، فشارها، گردوخاک، رطوبت و … داشته باشد. تزئین ریشه فرش به منظور جلوگیری از باز شدن بافت تار و پود و همچنین افزایش استحکام آن انجام می‌شود. چنانچه ریشه‌های فرش به خوبی تزئین و محافظت نشوند در اثر پا خوردگی و اصطکاک دچار آسیب شده و در نهایت منجر به شل و سست شدن تار و پود اصلی فرش می‌شود.

کاور و تزیین ریشه

بهترین ترفندهای محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش در اصل به عنوان سپر دفاعی آن در برابر آلودگی‌ها، ضربات، فشارها و … شناخته می‌شود و مسئولیت استحکام، پایداری و مقاومت فرش را بر عهده دارد. ریشه‌های فرش یک حاشیه امن برای قسمت‌های مختلف فرش درست کرده و از آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. از جمله بهترین روش‌های محافظت و تزیین ریشه فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گره زدن ریشه فرش

گره زدن ریشه‌ها یکی از بهترین روش‌های تزئین آن است که می‌تواند علاوه بر زیبایی، نقش زیادی در افزایش استحکام و مقاومت آن داشته باشد. برای تزیین ریشه فرش با این روش می‌توان از انواع مختلفی از گره‌ها استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها شامل دو گره، گره نخودی، گره زنجیره، گره پنجره، گره با نخ و گره زدن ریشه با روش بافت هستند. گره زدن ریشه می‌تواند برای تمامی فرش‌های ماشینی و دستباف انتخاب خوبی باشد چرا که در زمان قالیشویی نیز چالشی برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

  • محافظت از ریشه فرش با چسب پهن

یکی دیگر از ترفندهای عالی و کاربردی برای محافظت و تزیین ریشه فرش استفاده از چسپ پهن است هرچند که بسیاری از افراد توصیه می‌کنند از این روش استفاده نشود. اگرچه این روش می‌تواند معایبی همچون نیاز به تعویض، آسیب دیدن ریشه در اثر مواد شیمیایی چسب و … داشته باشد اما ظاهر شکیل و جذابی به ریشه‌ها داده و می‌تواند به زیبایی بیشتر فرش کمک کند. چسب می‌تواند نظم و ترتیب ویژه‌ای به ریشه داده و از آلوده شدن آن جلوگیری کند. در مقاله‌ای تحت عنوان شستشوی مبلمان به بررسی روش‌های شستن مبلمان و نکات آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار افراد قرار بدهد.

  • استفاده از کاورهای توری

کاورهای توری از دیگر متریال های کاربردی هستند که امروزه برای تزئین و محافظت ریشه‌های فرش به کار می‌روند و می‌توانند از ریشه‌ها در برابر آلودگی، فشار، ضربه و … نگهداری کنند. این کاورها با نام کاور شیشه‌ای نیز شناخته می‌شوند و با استفاده از نوارهای چسبی باریک به لبه فرش متصل می‌شوند. ازآنجایی‌که جریان هوا به راحتی از این کاورها عبور می‌کند، ریشه‌های فرش همواره در معرض هوا بوده و دچار آسیب و خسارت نمی‌شود. این کاورها برخلاف چسب‌های پهن در زمان شستشوی فرش نیز به سادگی جدا می‌شوند.

  • استفاده از محافظ ریشه

دیگر روش مراقبت و نگهداری از ریشه‌های فرش استفاده از محافظ‌های مخصوص است که از مواد مختلفی تشکیل می‌شوند و می‌توانند علاوه بر زیبایی بخشی به ریشه، از آن‌ها در برابر عوامل بیرونی مانند گرد و غبار، آلودگی‌ها، مایعات و … محافظت کنند. این محافظ‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون محافظ‌های پلاستیکی و پارچه‌ای داشته باشند. برای هرکدام از انواع فرش‌های ماشینی و دستباف می‌توان از محافظ‌های مختلفی استفاده کرد و تزیین ریشه فرش را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

  • شستن ریشه‌های فرش

یکی دیگر از روش‌های تزئین و مراقبت از ریشه‌های فرش، شستشوی آن‌ها است. البته شستن ریشه فرش می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد و فقط برای فرش‌هایی مناسب است که مدتی استفاده شده و دچار آلودگی و زردی شده‌اند. برای شستشوی فرش و بازگرداندن زیبایی و جذابیت آن‌ها می‌تواند از شوینده‌های مخصوصی همچون شامپوفرش استفاده کرد هرچند که استفاده از آب ژاول و … نیز می‌تواند کاربردی باشد. بهترین انتخاب برای شستن ریش‌های فرش و تزئین آن استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. قیمت شستن فرش، ترمیم و تعمیر نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون میزان آلودگی، نوع فرش، اعتبار قالیشویی، مواد و تجهیزات به کار رفته و … باشد.

  • لفافه دوزی ریشه‌ها

لفافه دوزی یکی از رایج‌ترین روش‌های تزئین و محافظت ریشه فرش است که علاوه بر افزایش ایمنی و استحکام آن می‌تواند باعث افزایش زیبایی و جذابیت فرش شود. در این روش از پارچه‌های متقال یا برزنت و حتی جاجیم‌های صنعتی و ضخیم استفاده می‌شود. در اصل ابتدا ریشه‌های فرش تا شده و پارچه متقال یا برزنت به دور آن‌ها پیچیده شده و دو سوی پارچه به ابتدای بافت کوک زده خواهد شد. از آنجایی که این پارچه‌ها به صورت مشبک هستند جریان هوا را به سادگی عبور کرده و مانع از پوسیدگی ریشه فرش می‌شوند. لفافه دوزی یک کار تخصصی است و اگر توسط شرکت‌های قالیشویی و نیروهای متخصص انجام شود کارایی و راندمان بیشتری خواهد داشت. قالیشویی جنوب تهران و تمامی قالیشویی های معتبر خدماتی همچون لفافه دوزی و … را انجام می‌دهند و افراد می‌توانند با آسودگی خاطر از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند.

بهترین ترفندهای محافظت از ریشه فرش

مزایای تزیین ریشه فرش

ریشه‌های فرش از اجزای اصلی و مهم فرش‌ها به شمار می‌روند و می‌توانند نقش زیادی در طول عمر، ماندگاری، زیبایی و جذابیت آن داشته باشند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کاور و تزئین ریشه‌های فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • افزایش طول عمر فرش و ماندگاری بیشتر آن
  • نظم بخشیدن به ریشه و حفظ حالت طبیعی آن
  • جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو.
  • زیبایی و نمای بهتر فرش
  • محافظت از ریشه در برابر آلودگی‌ها و جلوگیری از پوسیدگی، خوردگی و پارگی آن‌
  • جلوگیری از کدر شدن و تغییر رنگ ریشه‌
  • محافظ از ریشه در برابر رطوبت و …

جمع‌بندی نهایی

ریشه فرش نقش پررنگی در زیبایی، جذابیت، طول عمر و استحکام آن دارد و به همین دلیل تزئین و نگهداری آن بسیار مهم است، چسب زدن، گره زدن، کاور کردن، شستشو و … از مهم‌ترین روش‌ها و ترفندهای تزئین و محافظت از ریشه فرش هستند که می‌توانند در سلامت، ماندگاری و زیبایی آن‌ها مؤثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *