پاک کردن چسب یک دو سه (پاک کردن چسب ۱ ۲ ۳ از فرش و مبل)

پاک کردن چسب یک دو سه

چسب ۱۲۳ از جمله کاربردی‌ترین محصولات در هر خانه‌ای هستند. کافیست مقداری از این مواد را برروی سطوح موردنظرتان بریزید تا قدرت چسبندگی فوق‌العاده بالایی پیدا کنند. چسب‌های ۱۲۳ با وجود خاصیت‌های فوق‌العاده‌شان، گاهی بلای جانتان می‌شوند. اگر مقداری از این مواد برروی قالی یا مبلتان بریزد، تمیزکردنشان برایتان کاری چالش‌بر‌انگیز خواهید بود.

برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی قالی می‌توانید به‌سراغ مراکز شستشوی فرش بروید. این مراکز با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و مواد شوینده مناسب این لکه را کاملاً یا تا حدود زیادی برایتان از بین می‌برند، بنابراین جای نگرانی بابت ماندن لکه این مواد برروی سطوح فرش یا مبل نیست.

با وجود خدمات قالیشویی ارزان، برخی ترجیح می‌دهند که این لکه‌ها را در خانه از بین ببرند. اما آیا می‌دانید که بهترین ترفند‌های خانگی برای پاک کردن چسب‌ها از روی مبل و قالی‌ها چه هستند؟ شما از چه راهکار‌هایی می‌توانید برای از بین‌بردن دائمی این لکه‌ها استفاده کنید؟

نحوه پاک کردن چسب یک دو سه از روی فرش

بهترین روش‌های پاک کردن چسب یک دو سه از روی فرش عبارت هستند از:

پاک کردن چسب یک دو سه

  • فریزکردن

برای فریز‌کردن لکه‌ها ابتدا باید چند تکه یخ را داخل یک پلاستیک فریزر بریزید. اکنون کیسه را برروی لکه‌ها بگذارید تا اثر خود را بگذارند. به‌مرور متوجه می‌شوید که چسب یخ‌زده و امکان جدا‌کردن آن را دارید. حالا چسب با کمک دست جدا می‌شود، اما اگر جدا نشد، با ابزاری مثل چاقو این کار را انجام دهید. در استفاده از چاقو مراقب باشید که مبادا آسیبی به بافت قالی‌تان برساند.

  • سرکه سفید

شما باید با قسمت نرم چاقوی خود بخش‌های زیادی از چسب را با احتیاط از بین ببرید تا آسیبی به الیاف قالی وارد نشود. اکنون پارچه‌هایی را به سرکه آغشته کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی لکه‌ها بگذارید. حالا پارچه‌ای را برداشته و به مدت ۱ دقیقه روی لکه‌ها بکشید. انجام چندباره این کار باعث می‌شود تا لکه‌ها تا حدود زیادی از بین بروند.

سرکه‌ها می‌توانند به بافت قالی‌تان آسیب برسانند و رنگ و ظاهر آن را از بین ببرند، بنابراین قبل از استفاده حتماً مقداری از سرکه‌ها را در قسمت ناپیدایی از فرش بریزید و مدتی منتظر بمانید. اگر هیچ تغییری در رنگ و بافت قالی به وجود نیامد، از این روش استفاده کنید.

  • اتو

برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی فرش می‌توانید ابتدا آن را مرطوب کنید، چون چسب طی زمان قاعدتاً خشک شده است. حالا یک حوله برروی لکه‌ها بگذارید و منتظر بمانید اتو داغ شود. اتو را برروی حوله بگذارید. با داغ‌شدن حوله، امکان جداکردن چسب‌ها از فرش را دارید.

  • استون

استون یکی از بهترین مواد برای پاک کردن چسب‌های یک دو سه از روی قالی‌ها است. اگر روش‌های دیگر را امتحان کردید و به نتیجه‌ای نرسیدید، کافیست چند قطره از این ماده را برروی چسب‌ها بریزید. پیشنهاد می‌دهیم که این کار را با استفاده از قطره چکان یا ابزار‌های مشابه انجام دهید، تا مبادا استون به سایر بخش‌های فرشتان برسد. استون می‌تواند رنگ و ظاهر قالی‌تان را از بین ببرد، برای همین در استفاده از آن باید دقت‌عمل داشته باشید.

حتی ریختن استون رو چسب می‌تواند به قالی آسیب برساند؛ بنابراین برای جلوگیری از این مشکل ابتدا مقداری از استون‌ها را مانند سرکه‌ها در قسمت ناپیدایی از فرش بریزید. اگر تغییری در بافت، رنگ و ظاهر به وجود آمد، از این ماده استفاده نکنید.

در صورت دریافت خدمات از بهترین قالیشویی در محل نیازی به نگرانی بابت استفاده از استون، اتو و … ندارید، چون این مراکز به‌صورت حرفه‌ای و با تجهیزاتی خاص لکه‌ها را برایتان پاک خواهند کرد.

نحوه پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل

مبل‌ها یکی از اصلی‌ترین لوازم خانگی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای برروی دکوراسیون محیط می‌گذارند. کوچکترین آسیبی به مبل‌ها می‌تواند روی دکوراسیون کلی خانه‌تان تأثیر منفی بگذارد، برای همین باید در تمیزی آنها کوشا باشید. گاهی ناخواسته مقداری چسب یک دو سه برروی مبل‌ها می‌ریزد که در این صورت باید با برخی ترفنده‌ها لکه‌های چسب را از بین ببرید.

بسیاری از افراد برای پاک کردن لکه‌های روی مبل‌ها از استون استفاده می‌کنند، اما پارچه مبل در اغلب اوقات به این ماده واکنش نشان می‌دهد و دچار رنگ‌پریدگی می‌شود، بنابراین استون به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست. برخی نیز ترجیح می‌دهند که از ترکیب آب و صابون استفاده کنند که این ترکیب هر چند شاید ساده به‌نظر برسد، اما روی الیاف برخی مبل‌ها تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین دور این محلول را نیز خط بکشید.

سرکه سفید بهترین راه حل برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل است. شما می‌توانید ابتدا یک پارچه تمیز را داخل یک ظرف سرکه فرو ببرید. حالا پارچه را برروی لکه‌های به وجودآمده برروی مبل بگذارید و اجازه دهید تا خشک‌شدن پارچه زمان سپری شود. در این زمان به احتمال زیاد چسبندگی چسب کمتر می‌شود که امکان پاک کردن آن را با گوشه نرم چاقو خواهید داشت. اگر بعد از انجام این کار همچنان چسب نرم نشده بود، دوباره مراحل را تکرار کنید.

نحوه پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل چرم

اگر مبلتان چرمی است، در پاک کردن چسب یک دو سه از روی آن باید دقت عمل بیشتری به خرج دهید. برای پاک کردن چسب از روی مبل‌های چرم نیاز به سواب پنبه، اسفنج، استون، پارچه، آب گرم صابون، حوله دست، سوهان و پودر تانک دارید. ۳ روش مخصوص برای پاک کردن لکه‌ها از روی این مبل‌ها وجود دارد که عبارت هستند از:

  • روش  اول پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل چرم:

  • با استفاده از سوهان قسمت‌های اضافه چسب را بردارید.
  • اسفنج را داخل آب صابون گرم بزنید و آن را روی لکه بکشید. البته از قبل مطمئن شوید که پارچه به محلول آب و صابون واکنش نشان نمی‌دهد.
  • حالا با استفاده از پارچه تمیز دیگر ناحیه موردنظر را تمیز کنید. در صورتی که نتیجه خوبی عایدتان نشد، مراحل را دوباره در پیش بگیرید.
  • روش دوم پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل چرم:

  • مقداری استون در ناحیه ناپیدای مبل بزنید و اگر واکنشی ندیدید، یعنی امکان استفاده از این ماده وجود دارد.
  • با استفاده از سواب پنبه‌ای محل چسب را با استون اشباع کنید.
  • شروع به مالیدن محلول در ناحیه موردنظر به آرامی کنید.
  • پارچه‌ای حوله‌ای آماده کرده و روی لکه بگذارید و فشار دهید. مالش پارچه در این مرحله روی لکه ممنوع است.
  • با استفاده از آب گرم و صابون محلول را پاک کنید.
  • روش سوم پاک کردن چسب یک دو سه از روی مبل چرم:

  • این روش برای پاک کردن لکه مبل با الیاف چرم جیر پیشنهاد می‌شود. لوازم موردنیاز برای این روش عبارت هستند از استون، کاغذ سنباده، پودر تالک و پارچه مرطوب.
  • با استفاده از پودر تالک تا جای ممکن چسب‌های روی مبل را از بین ببرید.
  • یک پارچه مرطوب در ناحیه لکه بکشید تا تمام چسب‌های اضافه برداشته شوند.
  • یک پارچه تمیز را به استون آغشته کرده و پارچه را روی لکه بکشید. البته از قبل استون را در قسمت ناپیدایی از مبل امتحان کنید.
  • با استفاده از سوهان ناخن یا کاغذ سنباده لکه‌های اضافه چسب را بردارید.

پاک کردن چسب یک دو سه در مبل و قالی، کاری مشکل امکان امکان پذیر

پاک کردن چسب یک دو سه از روی قالی و مبل کاری سخت اما امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از برخی ترفند‌های خانگی به راحتی این لکه‌ها را از بین ببرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم که حتماً با کارشناس‌های حرفه‌ای مراکز قالیشویی تماس بگیرید. این افراد مشاوره‌های حرفه‌ای‌تری در اختیارتان می‌گذارند تا با استفاده از آنها بتوانید جای هرگونه لکه چسب را محو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *