پاک کردن انواع لکه در مبل

پاک کردن انواع لکه روی مبل

مبلمان از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود و می‌تواند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به فضای داخلی منازل، محیط کار و … بدهد. از آنجایی که مبل‌ها همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند پتانیسل بالایی برای جذب انواع آلودگی‌ ها و لکه‌ ها دارند. لکه‌ های مختلفی همچون چربی، خون، شکلات، جوهر، آبمیوه، قهوه و … می‌توانند چالش‌ها و مشکلات خاصی برای افراد ایجاد کنند. در حقیقت تمیز کردن و پاک کردن انواع لکه در مبل شرایط ویژه‌ ای داشته و می‌توان از انواع مواد شوینده و خانگی برای آن‌ها استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی روش‌های تمیز کردن لکه‌های مبل پرداخته خواهد شد.

نحوه پاک کردن لکه‌ های مبل

قبل از آنکه برای پاک کردن هر کدام از انواع لکه‌ها از روی مبلمان اقدام کرد لازم است که اطلاعات مناسبی از انواع مبلمان، پارچه‌ها و جنس آن‌ها داشت چرا که تمیز کردن هر نوع لکه‌ ای از مبلمان شرایط خاص خود را دارد. امروزه مبل‌ها از متریال و مواد مختلفی همچون فلزات، چوب، پارچه‌های مختلف، مخمل، چرم، پلاستیک و … تولید می‌شوند و طبیعتاً لکه پذیری هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای شستن مبل و تمیز کردن لکه‌ های آن باید با توجه به نوع مبل و نوع لکه بهترین ماده شوینده انتخاب شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شوینده مناسب برای شستشوی مبلمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شوینده باید از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار باشد و هر نوع لکه‌ای را به خوبی از بین ببرد.
  • استفاده از ماده شوینده باید راحت باشد و نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای نداشته باشد.
  • قدرت اسیدی و بازی شوینده باید به‌گونه‌ای باشد که به مبلمان آسیبی وارد نکند.
  • مواد شوینده نباید هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی برای افراد ایجاد کنند.

خوشبختانه امروزه می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای پاک کردن انواع لکه در مبل استفاده کرد. البته باید توجه داشت بهترین زمان برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ ای از روی مبلمان زمانی است که لکه تازه بوده و هنوز خشک و کهنه نشده است. از بهترین روش‌های پاک کردن لکه‌های مبل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پاک کردن انواع لکه در مبل

استفاده از شامپو فرش‌ها

شامپو فرش‌ها از جمله بهترین مواد شوینده‌ای هستند که از قدرت اسیدیته و بازی مناسبی برخوردارند و می‌توانند بسیاری از انواع لکه‌ها از روی مبلمان، فرش، موکت و … تمیز کنند. در این روش می‌توان مقداری شامپو را در آب محلول کرده و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرد و سپس اقدام به تمیز کردن لکه نمود. تا زمانی که لکه به صورت کامل از بین رفت باید محل لکه را با این محلول مالش داد و در نهایت محل لکه را دستمال کشیده و اجازه داد کاملاً خشک شود.

استفاده از مایع ظرف‌شویی

مایع ظرف‌شویی هم یکی از بهترین مواد تمیزکننده است که می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را به خوبی تمیز کند. در این روش نیز می‌توان مقداری از مایع ظرف‌شویی را در داخل یک لیوان ریخته و با کمی آب سرد مخلوط و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز یا یک مسواک نرم اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. این کار را می‌توان تا تمیز شدن کامل محل لکه انجام داد و در نهایت با دستمال کشیدن محل لکه از تمیزی آن اطمینان حاصل کرد.

استفاده از سرکه سفید

سرکه را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین مواد ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده دانست چرا که تقریباً می‌توان همه لکه‌ها را با استفاده از آن تمیز کرد. در این روش می‌توان مقداری سرکه با یک نسبت مساوی آب ترکیب کرده و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد. برای آنکه لکه‌های کهنه و قدیمی به خوبی تمیز شوند باید چند مرحله از این محلول استفاده کرده و در نهایت محل لکه را با آب ولرم شستشو داده و آن را خشک کرد.

استفاده از محلول نشاسته در آب

از دیگر مواد خانگی تمیزکننده لکه‌های روی مبلمان نشاسته است که می‌تواند انواع لکه‌ها را از بین ببرد. در این روش می‌توان محلول آب و نشاسته را روی لکه ریخته و اجازه داد که نشاسته روی محل لکه خشک شود و بعد از خشک شدن باید آن را تراشید و سپس اقدام به تمیز کردن مبل کرد. این محلول می‌تواند برای مبل‌های پارچه‌ای گزینه مناسبی باشد و حتی سخت‌ترین لکه‌ها را نیز تمیز کند.

استفاده از آب و صابون

آب و صابون هم می‌تواند به عنوان یک محلول قوی و کاربردی برای بسیاری از لکه‌ها مانند لکه ناشی از چای، شکلات، قهوه و … باشد. در این روش نیز باید یک قاشق غذاخوری صابون مایع را با دو فنجان آب سرد مخلوط کرده و سپس از یک دستمال تمیز برای از بین بردن لکه استفاده کرد.

استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه

جوش‌شیرین از جمله مواد خانگی است که کاربردهای متعددی دارد و می‌توان از آن برای تمیز کردن انواع آلودگی‌ها استفاده کرد. در این روش می‌توان مقداری مساوی از سرکه و جوش‌شیرین را ترکیب کرده و آن را به مدت چند ساعت بر روی مبل و محل لکه قرار دارد و در نهایت با استفاده از یک پارچه تمیز و نمناک آن را تمیز کرد.

استفاده از محلول روغن زیتون و سرکه

در این روش می‌توان نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه سفید را با هم ترکیب کرد و آن را به صورت مستقیم بر روی محل لکه‌های مبل اسپری کرد. در مرحله دوم می‌توان از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کرد و حل لکه را به خوبی تمیز کرد.

استفاده از محلول الکل و نمک

در این روش نیز می‌توان مقداری نمک را در داخل مقداری الکل ریخته و به خوبی مخلوط کرد و برای کاهش میزان قدرت اسیدی آن مقداری آب ولرم به آن اضافه کرد. بعد از آماده شدن محلول می‌توان یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کرده و اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود.

استفاده از ترکیب آب اکسیژنه و آمونیاک

آب اکسیژنه دارای خاصیت ضدعفونی و پاک‌کنندگی بالایی است و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. با اضافه کردن چند قطره آمونیاک به آب اکسیژنه می‌توان یک محلول عالی ساخت و سپس با استفاده از آن می‌توان انواع لکه‌های تازه و کهنه را از روی مبلمان خصوصاً مبل‌های چرمی تمیز کرد.

استفاده از کنجاله ذرت

کنجاله ذرت هم از جمله موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها خصوصاً لکه چای، شکلات و … از روی مبلمان استفاده شود. در این روش باید مقداری کنجاله ذرت را روی محل لکه ریخت و سپس باید با استفاده از یک دستمال مرطوب محل لکه را مالش داد تا رنگ و اثر لکه کاملاً کم‌رنگ شود. در مرحله بعدی می‌توان از یک دستمال خیس استفاده کرد و محل لکه را کاملاً تمیز و خشک نمود.

علاوه بر موارد گفته شد می‌توان از انواع ژل‌های لکه بر، اسپری‌های تمیزکننده و حتی دستگاه بخارشو برای تمیز کردن مبلمان استفاده کرد. همچنین استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستشو و تمیز کردن انواع مبلمان باشد چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، دستگاه‌های مدرن و مواد شوینده معتبر برای تمیز کردن مبل استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

مبل‌ها به دلیل استفاده متعدد ممکن است به راحتی آلوده شده و دچار لکه شوند و نیاز به شستشو پیدا کنند. برای شستن و تمیز کردن انواع لکه در مبل می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از شامپو فرش‌ها، مایع ظرف‌شویی، سرکه، جوش‌شیرین، الکل و … استفاده کرد هر چند باید به جنس مبل، قدرت اسیدی و بازی شوینده و نوع لکه توجه ویژه‌ای داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *