آشنایی با محلول خانگی تمیزکننده مبل و روش ساخت آن‌ها

بهترین پاک کننده مبل

محلول خانگی تمیزکننده مبل یکی از مواردی می باشد که تمام زنان خانه دار باید با آن آشنا شوند. از آنجایی مبلمان همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف دارد و می‌تواند به راحتی کثیف شود. هرچند که امروزه مواد شوینده صنعتی و شیمیایی متعددی برای شستشو و نظافت انواع مبلمان وجود دارند اما می‌توان با استفاده از مواد مختلف خانگی نیز اقدام به ساخت محلول‌های شوینده خانگی کرده و از آن‌ها برای تمیز کردن لکه‌های مبلمان بهره برد. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی بهترین پاک‌کننده مبل، نحوه ساخت محلول‌های خانگی و مزایای استفاده از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

بهترین پاک‌کننده مبل چیست؟

همان‌طور که گفته شد مبل‌ها امروزه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از متریال های مختلفی همچون پارچه، چرم، پلاستیک، چوب و … تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در برابر آلودگی‌ها و مواد شوینده داشته باشند. برای انتخاب بهترین پاک‌کننده مبل لازم است که به موارد مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آن‌ها جنس رویه مبل و نوع آلودگی است. هرچند که مواد شوینده مخصوص مبل وجود دارند اما پاک‌کننده‌هایی همچون صابون مایع، پودر لباسشویی، شامپوفرش، مایع ظرف‌شویی و … نیز می‌توانند به عنوان لکه بر مبل خانگی در تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی مبلمان مؤثر باشند.

نکات مهم در زمان استفاده از لکه بر مبل خانگی 

بهترین محلول پاک کننده مبل

نه تنها در زمان استفاده از لکه برهای خانگی مبل بلکه در زمان استفاده از هر نوع پاک‌کننده‌ای لازم است که نکات و موارد مختلفی را در نظر گرفت تا از حذف کامل لکه‌ها و عدم آسیب‌پذیری مبلمان مطمئن بود. از مهم‌ترین نکات استفاده از لکه بر مبل خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

توجه به جنس مبلمان

هر کدام از انواع مبل‌ها می‌تواند از مواد و رویه‌های مختلفی ساخته شوند و از آنجایی که پارچه، چرم، پنبه و … می‌توانند در برابر مواد شوینده حساسیت‌های مختلفی داشته باشند حتماً باید به جنس آن‌ها توجه شود. البته بر روی اکثر مبل‌های شرکتی کدهای راهنما زده شده‌اند که می‌توانند در انتخاب و ساخت مواد شوینده مناسب مؤثر باشند.

توجه به نوع آلودگی و لکه‌ها

یکی دیگر از نکات مهمی که در استفاده از مواد شوینده باید مد نظر قرار داد نوع آلودگی‌ها و علت کثیف شدن مبل است. به عنوان مثال گرد و خاک به راحتی تمیز می‌شود اما برای تمیز کردن لکه چربی، خون و … حتماً باید از مواد قوی‌تر استفاده شود.

بررسی اثر مواد پاک‌کننده

هر کدام از انواع مواد شوینده و پاک‌کننده از قدرت اسیدی و بازی خاصی برخوردار هستند و طبیعتاً می‌توانند اثرات متفاوت بر روی متریال های مختلف داشته باشند. قبل از استفاده از هر کدام از مواد پاک‌کننده باید اثرات آن بر روی مبل تست شود تا از ایجاد هرگونه آسیب و خسارتی جلوگیری شود. برای تست مواد باید قسمتی از مبل را که از دید خارج است انتخاب کرده و به محلول خانگی آغشته کرد و بعد از مدتی کوتاه با پارچه نمدار مواد را پاک کرد. اگر تغییر رنگی روی پارچه مبل ایجاد نشد و تاروپود آن آسیب ندید، می‌توان از مواد شوینده مذکور استفاده کرد. علاوه بر مواد گفته شده لازم است که به نکات دیگری در زمان استفاده از محلول‌های خانگی توجه داشت:

  • قبل و بعد از نظافت با مواد شوینده خانگی باید مبل را با جاروبرقی تمیز کرد
  • حتی‌الامکان لکه‌ها و آلودگی‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شوند.
  • از آب داغ برای ساخت محلول‌ها استفاده نشود چون ممکن است به مبل آسیب بزند.
  • از سشوار برای خشک کردن مبل استفاده نشود.

مزایای استفاده از محلول خانگی تمیزکننده مبل

استفاده از هر کدام از انواع مواد شوینده و پاک‌کننده مبلمان می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد و محلول‌های خانگی نیز از این قاعده خارج نیستند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این محلول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از این مواد می‌توان متناسب با نوع و جنس مبلمان و همچنین نوع لکه‌ها و آلودگی‌ها استفاده کرد.
  • استفاده از این مواد بسیار به‌صرفه‌تر از مواد شوینده شیمیایی و صنعتی است.
  • این مواد هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کنند.
  • استفاده از این مواد کار ساده‌ای بوده و نیازی به تجربه و مهارت خاصی ندارد. 
  • به راحتی در دسترس هستند و می‌توان هر لحظه که نیاز باشد آن‌ها را ساخته و استفاده کرد.
  • در صورت استفاده درست هیچ‌گونه آسیبی به مبلمان وارد نمی‌کنند.

بهترین محلول خانگی تمیزکننده مبل و روش ساخت آن‌ها

همان‌طور که گفته شد می‌توان از مواد و محلول‌های مختلفی به عنوان محلول خانگی برای شستشوی مبلمان استفاده کرد. شامپوفرش ها، مایع ظرف‌شویی، مایع لباسشویی، صابون‌های مایع و … از رایج‌ترین محلول‌هایی هستند که می‌توان برای شستشوی مبلمان به کار برده و لکه‌ها را با آن‌ها تمیز کرد. در کنار مواد گفته شد می‌توان از ترکیبات دیگری به عنوان بهترین محلول‌های خانگی تمیزکننده مبلمان نام برد که به شرح زیر هستند:

بهترین محلول پاک کننده مبل

ترکیب آب و صابون

ترکیب آب و صابون می‌تواند به عنوان بهترین تمیزکننده مبل و فرش چرا که از قدرت سفیدکنندگی و تمیزکنندگی بالایی برخوردار است و می‌تواند برای مبل‌های سفید و روشن بسیار کاربردی باشد. برای ساخت این محلول می‌توان مقداری پودر صابون را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و سپس از آن برای تمیز کردن لکه‌های مختلف استفاده کرد. 

ترکیب جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین نیز از جمله موادی است که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد و انواع آلودگی‌ها را از بین ببرد. برای ساخت این محلول می‌توان مقداری مساوی از سرکه و جوش شیرین را ترکیب کرده و آن را به مدت چند ساعت بر روی مبل و محل لکه قرار دارد و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و نمناک آن را تمیز کرد.

محلول روغن زیتون و سرکه

از دیگر محلول‌های خانگی که می‌توان برای تمیز کردن لکه‌های مختلف مبلمان به کار برد، ترکیب روغن زیتون و سرکه است. برای ساخت این محلول باید نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه سفید را با هم ترکیب کرد و آن را به صورت مستقیم بر روی محل لکه‌های مبل اسپری کرد و در نهایت با یک پارچه مرطوب تمیز کرد.

محلول الکل و نمک

الکل و نمک از کاربردی‌ترین موادی هستند که می‌توانند انواع آلودگی‌ها را از بین برده و نقاط مختلف را ضدعفونی کنند. این محلول می‌تواند بهترین ماده تمیزکننده لکه‌های چربی باشد اما در زمان استفاده از آن باید توجه داشت که به بافت رویه مبل آسیب نزند. برای ساخت این محلول نیز می‌توان مقداری نمک را در الکل ریخته و برای آنکه قدرت اسیدی آن را کم کرد مقداری آب ولرم به آن اضافه کرد و سپس از آن استفاده نمود.

ترکیب آب اکسیژنه و آمونیاک

آب اکسیژنه به راحتی در دسترس است و به علت داشتن خاصیت ضدعفونی و پاک‌کنندگی می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. با اضافه کردن چند قطره آمونیاک به آب اکسیژنه می‌توان یک محلول بسیار خوب ساخت و با استفاده از آن لکه‌های مختلف روی مبلمان را تمیز کرد. این محلول می‌تواند به عنوان بهترین مایع برای شستن مبل خصوصاً مبلمان پارچه‌ای شناخته شود و در از بین بردن لکه‌های زرد ناشی از حرارت و سوختگی و همچنین لکه‌های میوه نیز مؤثر است.

جمع‌بندی نهایی

هرچند که روش‌های مختلفی همچون استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌ شویی و استفاده از محلول‌های شیمیایی برای تمیز کردن و شستشوی مبلمان وجود دارد اما می‌توان از روش‌ها و محلول خانگی تمیزکننده مبل نیز برای این کار استفاده کرد. شامپوفرش ها، مایع ظرف‌شویی، محلول سرکه و جوش شیرین، محلول سرکه و روغن زیتون، محلول نمک و الکل، محلول آب اکسیژنه و آمونیاک و … از بهترین محلول‌های خانگی هستند که می‌توانند برای شستشوی مبلمان به کار بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *