قالیشویی مخصوص فرش ابریشم

قالیشویی مخصوص فرش ابریشم

فرش‌های ابریشمی از جمله زیباترین، جذاب‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین فرش‌هایی هستند که می‌توانند هر نوع دکوراسیونی را تحت تأثیر گذاشته احساس خوشایندی به افراد انتقال بدهند. فرش‌های ابریشمی بر خلاف فرش‌های بافته شده از الیاف‌های مصنوعی از حساسیت‌های مختلفی برخوردار هستند و در صورتی که دچار آلودگی و لکه شوند باید با روش‌های ویژه و با استفاده از مواد شوینده مخصوص شسته شوند تا دچار مشکلاتی همچون تغییر و ترکیب رنگ نشوند. در ادامه مطلب به بررسی قالیشویی مخصوص فرش ابریشم و مراحل شستشوی آن در قالیشویی پرداخته می‌شود.

انواع فرش‌های ابریشمی

ابریشم به عنوان یکی از الیاف‌های طبیعی و خاص در تولید انواع فرش‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت فرش‌های ابریشمی همانند انواع فرش‌های دیگر می‌توانند بر اساس طرح و نقشه، رنگ‌بندی، شانه و تراکم، اندازه و ابعاد و… دسته‌بندی شوند اما به صورت کلی سه نوع فرش ابریشمی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • فرش‌های گل ابریشم که فقط گل‌های آن از جنس ابریشم بوده و سایر قسمت‌های فرش از الیاف‌هایی همچون نخ بافته می‌شوند
  • فرش‌های تمام ابریشم که تمام اجزای آن از جنس ابریشم است.
  • فرش‌های کرک ابریشم که کرک‌های آن از جنس ابریشم بوده و سایر اجزای آن از جنس پنبه می‌باشد.

روش‌های شستشوی فرش ابریشمی

به صورت کلی برای شستن هر کدام از انواع فرش‌ها می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از روش‌های سنتی و خدمات شرکت‌های قالیشویی هستند. هر کدام از روش‌های شستن فرش‌ها از ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی برخوردارند و می‌توانند شرایط خاص خود را داشته باشند.

قالیشویی مخصوص فرش ابریشم

روش سنت شستن فرش ابریشمی

در روش سنتی لازم است که مراحل مختلفی انجام شود. در مرحله اول فرش باید با استفاده از جاروبرقی تمیز شده و هر گونه گرد و غبار موجود در آن از بین برود و سپس باید فرش را بر روی یک سطح با شیب ملایم پهن کرد و آن را خیس کرد. بعد از خیس شدن کامل فرش می‌توان از مواد شوینده مخصوص استفاده کرد و با استفاده از فرچه و برس های مخصوص اقدام به شستن فرش نمود. بعد از تمیز شدن کامل فرش باید به خوبی آبکشی شود تا هیچ‌گونه زردآبه ای در داخل بافت فرش باقی نمایند. در نهایت نیز باید فرش در یک محیط تمیز پهن شود تا کاملاً خشک گردد.

استفاده از روش سنتی برای شستن فرش‌های ابریشمی هنوز هم رواج داشته و حتی در شرکت‌های قالیشویی نیز با توجه به درخواست مشتریان انجام می‌شود هرچند که لازم است به نکات مختلفی همچون عدم استفاده از آب داغ، استفاده از شوینده‌های مخصوص و… توجه داشت.

روش شستن نیمه اتوماتیک فرش ابریشم

روش نیمه اتوماتیک در اصل ترکیبی از روش سنتی و استفاده از ماشین آلات است و در بسیاری از شرکت‌های قالیشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت در این روش مراحلی همچون آبگیری فرش، خشک کردن و … توسط تجهیزات و دستگاه‌های برقی انجام می‌شود در حالی که شستن و آبکشی و… توسط نیروهای انسانی صورت می‌گیرد.

روش شستن اتوماتیک فرش ابریشم

روش اتوماتیک در حقیقت بهترین روش برای شستن هر کدام از انواع فرش‌ها از جمله فرش ابریشمی است چرا که نیروهای انسانی هیچ‌گونه دخالتی در مراحل شستشو ندارند. در اصل تمامی مراحل شستن فرش ابریشم در این روش توسط تجهیزات اتوماتیک انجام می‌شود و تمامی آلودگی‌ها و لکه‌ها به بهترین شکل ممکن از بین می‌روند.

مراحل شستشوی فرش ابریشم ماشینی در قالیشویی

شرکت‌های قالیشویی از به‌روزترین و مدرن‌ترین تجهیزات برای شستن فرش‌های ابریشم استفاده می‌کنند. در اصل شستن فرش‌های ابریشمی به دلیل حساسیت‌هایی که دارند کاملاً تخصصی است و باید دقت بالایی داشت و به همین دلیل قالیشویی مخصوص فرش ابریشم در کنار تجهیزات پیشرفته و مدرن از نیروهای متخصص و ماهر بهره می‌برند. مراحل شستشوی فرش ابریشم در شرکت‌های قالیشویی به شرح زیر هستند:

  1. در اولین مرحله فرش‌های ابریشمی با استفاده از جاروبرقی‌های صنعتی و با قدرت مناسب تمیز شده و هر گونه گرد و غبار موجود در سطح فرش و بین الیاف فرش از بین می‌رود.
  2. در مرحله دوم حساس‌ترین بخش شستن فرش ابریشم انجام می‌شود چرا که باید از شوینده‌های مخصوص برای شستن فرش استفاده کرد به گونه‌ای که هیچ‌گونه آسیبی به فرش وارد نکرد. در این مرحله کنترل رنگ به صورت چشمی و تست ph به وسیله نوار مخصوص انجام می‌شود.
  3. در مرحله سوم و بعد از شستشوی کامل فرش‌های ابریشمی باید آبکشی آن‌ها انجام شود. این فرآیند به شکل استاندارد و به صورت منظم و آهسته انجام خواهد شد. آبی که برای آبکشی فرش‌های ابریشمی استفاده می‌شود نباید بیشتر از ۴۰ درجه گرم باشد.
  4. بعد از آبکشی کامل فرش به صورت رول شده در داخل دستگاه‌های سانتریفیوژی قرار خواهند گرفت تا تمام آب موجود در الیاف فرش خارج شود.
  5. در مرحله بعدی فرش بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید خشک می‌شود. برای این کار می‌توان از خشک‌کن‌های صنعتی استفاده کرد و یا فرش را در یک محیط عاری از آلودگی و نور خورشید پهن کرد.
  6. در نهایت و بعد از اتمام مراحل شستشو و خشک کردن فرش توسط نیروهای متخصص رول شده و بعد از بسته‌بندی به مشتریان تحویل داده می‌شود.

مهم‌ترین نکات در شستشوی فرش ابریشم

همان‌طور که گفته شد فرش‌های ابریشمی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و مهم‌ترین و بارزترین ویژگی آن‌ها ظرافت، لطافت و نرمی بسیار زیادی است که دارند. بافت، الیاف و رنگ طبیعی فرش‌های ابریشمی باعث می‌شود که حساسیت‌های زیادی نیز داشته باشند به همین دلیل در زمان شستن آن‌ها باید به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • فرش‌های ابریشمی حتماً باید توسط افراد متخصص و ماهر شسته شوند تا دچار آسیب و خسارت نشوند.
  • قبل از اقدام برای شستن فرش ابریشمی حتماً باید تست رنگ انجام شده و از عدم رنگ دهی و ترکیب رنگ آن مطمئن شد.
  • برای آنکه شستشوی فرش‌های ابریشمی با موفقیت بیشتری انجام شود باید پروسه خیس کردن آن‌ها طولانی باشد تا لکه‌ها و آلودگی‌های آن به خوبی تمیز شوند.
  • برای هرکدام از انواع فرش‌های ابریشمی باید از تکنیک‌ها و مواد شوینده مخصوصی استفاده کرد.
  • در انتخاب مواد شوینده برای فرش ابریشمی باید میزان اسیدیته، قلیایی بودن و PH آن بررسی شود.
  • قبل از اقدام به شستن فرش ابریشمی باید از سلامت آن اطمینان داشت چرا که ممکن است آسیب‌هایی همچون پارگی در زمان شستشو بیشتر شود بنابراین باید قبل از شستشو ترمیم شوند.

هزینه شستن فرش ابریشم در قالیشویی

امروزه قالیشویی مخصوص فرش ابریشم متعددی وجود دارند که خدمات متعددی به مشتریان خود ارائه می‌کنند و برای انتخاب یک قالیشویی مناسب باید به فاکتورها و عوامل مختلفی همچون استاندارد بودن تجهیزات، داشتن گواهینامه رسمی از اتحادیه قالیشویان و… توجه داشت. نرخ قالیشویی برای شستن فرش‌های ابریشمی می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون نوع فرش، میزان لکه‌ها و آلودگی‌ها، سایز و ابعاد فرش، روش شستن فرش و نوع مواد شوینده و… باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *