فرش دستبافت گونه چیست؟

فرش دستبافت گونه

فرش‌های دستبافت گونه توسط ماشین‌های بافندگی تولید می‌شوند. دلیل اصلی نام‌گذاری فرش دستبافت گونه به‌نحوه بافت و گره زدن تار و پود آن برمی‌گردد که کاملا شبیه به فرش‌های دستبافت است. این فرش‌ها به سبب ریز بافت بودن و فشردگی زیاد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارند و به‌همین دلیل، آن‌ها را فرش‌های ماشینی دستبافت گونه می‌نامند.

دلیل تولید فرش دستبافت گونه

کیفیت خارق‌العاده و طول عمر بالا دو ویژگی اصلی فرش‌های دستبافت به‌حساب می‌آیند و مهم‌ترین مشخصه فرش‌های دستبافت ایرانی، طرح و نقش بی‌نظیر آنها است که ریشه در فرهنگ و خاک این کشور تاریخی دارد.

مردم به فرش ایرانی دستبافت علاقه خاصی دارند، اما خرید این کالای با ارزش در توان برخی نیست. به‌همین سبب تولیدکنندگان فرش‌های دستبافت گونه را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. از همین روست که باید برای حفظ آنها شستشوی فرش را به قالیشویی معتبر سپرد.

ویژگی‌ های فرش‌ های دستبافت گونه

فرش‌ دستبافت گونه شانه و تراکم بالاتری نسبت به فرش‌های معمولی ماشینی دارند. شانه اغلب فرش‌های دستبافت گونه بالاتر از ۱۰۰۰ و تراکم آن‌ها بالاتر از ۲۰۰۰ است. هرچه شانه و تراکم فرش دستبافت گونه بالاتر باشد، بیشتر به فرش‌های دستبافت شبیه می‌شوند.

تشخیص فرش دستبافت از فرش دستبافت گونه

ظاهر فرش معیار مناسبی برای تشخیص فرش دستبافت و دستبافت گونه نخواهد بود. با نگاه به پشت هر دو فرش، متوجه شباهت بافت گره‌های دو فرش خواهید شد. اما، فرش‌های دستبافت اصل هیچگاه ابعاد یکسانی ندارند و همیشه تاحدی ابعاد طول و عرض و اطراف فرش نامنظم است؛ چراکه به‌وسیله دست بافته می‌شوند؛ در حالی‌که فرش‌های دستبافت گونه ابعادی دقیق دارند.

وجه دیگر تمایز فرش‌های دستبافت گونه تنوع طرح و نقش آنها است. طرح و نقش فرش‌های دستبافت گونه حد و مرز ندارند. آنها در طرح‌های کلاسیک، طرح‌های مدرن و در طرح‌های وینتیج تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

در فرش‌های دستبافت گونه، شکل گره‌ها U مانند است و به‌همین دلیل در قسمت آهار از چسب استفاده می‌شود. اگر به هردلیل این چسب‌ها از بین بروند فرش استحکام خود را از دست می‌دهد. اما در فرش‌های دستبافت، نخ‌ها به دور چله‌ها گره زده می‌شوند که به افزایش استحکام فرش کمک می‌کند.

فرش‌های دستبافت گونه از فرش‌های لوکس و خاص پسند هستند. آنها در کنار لوکس بودن، قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از فرش دستبافت دارد. این مدل فرش ماشینی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین فرش‌هایی محسوب می‌شود که همانند فرش دستبافت جلوه و زیبایی خاصی دارد.

مزایای خرید فرش طرح دستبافت

فرش‌های دستبافت گونه مزایای خاصی دارند که عبارتند از:

فرش دستبافت گونه

  • ریزبافتی یا ریز نقشی فرش

یکی از دلایلی که علاقه‌مندان هنر فرش، فرش دستبافت گونه را انتخاب می‌کنند، تراکم بالا و تعداد شانه زیاد آن است. هر چه فرش ریز نقش‌تر باشد طرح و نقشه آن واضح‌تر خواهد بود. در برخی فرش‌های ۱۲۰۰ شانه دستبافت گونه تراکم ۴۰۰۰ است.

این میزان شانه و تراکم بالا به تولید فرشی ریزبافت و ظریف همراه با لطافت و استحکامی بی‌نظیر منجر می‌شود و طرح و نقشه آن وضوح بیشتری را از خود نشان می‌دهد. در نتیجه از کیفیت مرغوب‌تری برخوردار است.

  •  قیمت مناسب به نسبت فرش دستبافت

هزینه خرید فرش دستبافت بالا درنظر گرفته می‌شود و از نظر اقتصادی افراد بسیار محدودی توانایی خرید آن را دارند. در صورتی‌که قیمت فرش دستبافت گونه بسیار مناسب‌تر و خرید آن راحت‌تر است.

  • طرح‌های مختلف فرش دستبافت گونه

از جمله طرح‌های معروف فرش‌های دستبافت گونه در بازار موارد زیر هستند:

  • طرح فرش دستبافت کاشان

 طرح و نقشه گردان و لچک و فرش‌های زمینه لاکی از ویژگی‌های فرش دستبافت کاشان است.

  • طرح فرش دستبافت ترکمن

طرح‌های خشتی و آجری و نقش‌های هندسی و زمینه لاکی متعلق به فرش ترکمن هستند.

  • طرح فرش دستبافت تبریز

فرش دستبافت تبریز ویژگی فرش‌هایی با نخ ابریشمی است و به‌دلیل ابریشم زیاد در این فرش‌ها، بسیار محبوب، گران‌بها و اعیانی هستند.

  • طرح فرش دستبافت کرمان

نقوش گل و برگ و درخت با رنگ‌های بسیار متنوع متعلق به فرش دستبافت کرمان است.

  • طرح فرش دستبافت قم

نقشه لچک و ترنج شاه عباسی و طرح محرابی و شکارگاهی به‌همراه زمینه روشن فرش در فرش‌های دستبافت قم دیده می‌شوند.

  • تراکم و شانه فرش

میزان تراکم و شانه فرش در فرش‌های دستبافت گونه نسبت به فرش‌های معمولی بیشتر است و به‌همین دلیل، لطافت و مقاومت بسیار زیادی دارند. البته هنگام شستن فرش باید تفاوت این دو نوع فرش را کاملا در نظر داشت.

فرش ۷۰۰ شانه دستبافت گونه

برخی فرش‌های ۷۰۰ شانه به‌طور معمول با تراکم ۲۵۵۰ بافته می‌شوند. از آن‌جایی که تراکم این فرش‌ها بالا است، می‌توان آن‌ها را در دسته اول فرش‌های دستبافت گونه قرار داد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب محبوبیت فرش‌های ۷۰۰ شانه نسبت به سایر فرش‌های ماشینی با تراکم بالا می‌شود، ضخامت بیشتر این فرش‌ها است. البته این فرش‌ها در کنار ضخامت بالا و تراکم مناسب از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز برخوردار هستند.

فرش ۱۰۰۰ شانه دستبافت گونه

فرش‌های دستبافت گونه ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ در مقایسه با فرش‌های ۷۰۰ شانه کمی نازک‌تر هستند؛ اما به این معنا نیست که ضخامت آن‌ها مناسب نخواهد بود. این فرش‌ها علاوه‌بر بافت نرم و ضخیم، از زیبایی بهتری در مقایسه با فرش‌های ۷۰۰ شانه برخوردار هستند.

فرش ۱۲۰۰ شانه دستبافت گونه

بهترین رقیب برای فرش‌های دستبافت ایرانی، فرش ۱۲۰۰ شانه است. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰، ضمن داشتن قیمت مناسب نسبت به فرش‌های ۱۵۰۰ شانه، از جلوه بی‌نظیر، شانه و تراکم بالا نیز برخوردار هستند. معمولا خریدارانی که فرش‌های دستبافت ایرانی را می‌پسندند، اما قدرت خرید چنین فرش‌هایی را ندارند به سراغ فرش‌های ۱۲۰۰ شانه دستبافت گونه می‌روند.

فرش ۱۵۰۰ شانه دستبافت گونه

ریزبافت‌ترین نوع فرش ماشینی موجود در بازار، فرش ۱۵۰۰ شانه است. این فرش‌ها با تراکم ۴۵۰۰ و با داشتن بیشترین تعداد گره زیباترین نوع فرش دستبافت گونه شناخته می‌شوند. در بافت فرش‌های ۱۵۰۰ شانه دستبافت گونه مرغوب‌ترین نوع الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو فرش‌های ۱۵۰۰ شانه بالاترین قیمت را در بین انواع مختلف فرش‌های ماشینی دارند.

شستشوی فرش دستبافت گونه

فرش‌های دستبافت گونه تفاوت‌های زیادی با فرش‌های ماشینی دارند و بافندگان زمان زیادی صرف بافت آنها می‌کنند و شستشوی آن‌ها در مقایسه با فرش‌های ماشینی حساسیت‌های ویژه‌ای دارد. به‌صورت کلی، برای بافت فرش‌های دستباف از الیاف و مواد منحصربه‌فردی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *