۰ تا ۱۰۰ صادرات فرش دستباف

صادرات فرش دستباف

فرش دستباف ایرانی نمادی از فرهنگ غنی ایرانیان است و از ۲۵۰۰ سال پیش تا‌ به‌ امروز مردمان کشورمان به تولید این قالی‌ها می‌پردازند. این فرش‌ها به‌قدری از لحاظ نقش‌و‌نگار، تاروپود و ویژگی‌های دیگر نسبت به محصولات جهانی باکیفیتتر هستند که بسیاری از کشورها متقاضی واردات آنها شده‌اند.

هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان فرش دستباف ایرانی این محصول را با قیمت‌های مناسب به کشور‌های خارجی صادر می‌کنند و از این راه درآمد‌های فوق‌العاده‌ای دارند. در واقع برند‌های قالی‌های دستباف توانسته‌اند فرش ایرانی را به بسیاری از مردمان کشورهای خارجی معرفی کنند.

صادرات فرش دستباف همواره با چالش‌هایی روبرو است و شما باید به‌برخی نکته‌ها در انجام این کار توجه داشته باشید. با در‌ نظر‌ گرفتن نکته‌های مهم در صادرات این محصولات می‌توانید بدون هیچ مشکل قانونی درآمد به‌دست آورید و فرش‌های دستباف را به اقصی‌نقاط جهان صادر کنید.

اهمیت صادرات فرش دستباف

قالی‌ های دستباف به‌دلیل ویژگی‌های خاص حتی در مراکز قالی شویی نیز با ابزار و تجهیزاتی متفاوت و خاص شستشو داده می‌شوند. این محصولات به‌قدری نسبت به قالی‌های ماشینی پرطرفدار هستند که حتی مردمان کشور‌های خارجی با فرهنگی متفاوت به‌جای انواع کفپوش‌ها ترجیح می‌دهند که از این قالی‌ها استفاده کنند و جلوه‌ای خاص و متفاوت به دکوراسیون خانه‌شان هدیه دهند.

صادرات قالی‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از صنایع مهم در کشورمان به‌شمار آورد که ارز زیادی را وارد کشورمان می‌کند. البته این مسیر همواره با چالش‌ها و دست‌انداز‌هایی همراه بوده که از جمله آنها می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد؛ اما با وجود تحریم‌ها هنوز بازرگانان و صادرکنندگانی هستند که با سیاست‌های بازاریابی و اقتصادی خود توانسته‌اند این صنعت را زنده نگه دارند و قالی ایرانی را به اقصی‌نقاط جهان ارسال کنند.

صادرات فرش دستباف

موانع صادرات فرش دستباف

متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی، انواع قالی‌های بی‌کیفیت چینی و هندی توانستند جای محصولات ایرانی را در بازار جهانی بگیرند و بخش بزرگی از بازار را از آن خود کنند. بسیاری از بازرگانان نیز به‌دلایلی مثل بی‌ تجربگی و عدم بررسی میزان عرضه و تقاضا بازار، عدم شناخت مشتری‌ها و فرهنگ‌شان، عدم تحلیل رقبا و بسیاری از عوامل دیگر در مسیر صادرات این محصول با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مشکلات موانع صادرات فرش دستباف با شیوع ویروس جهانی کرونا نیز چندین‌برابر شد و بیشتر مراکز تولیدی داخلی با همه‌گیر‌شدن کووید ۱۹ تعطیل شدند که این اتفاق نیز تأثیر منفی برروی صادرات این محصول گذاشت. عدم دسترسی به‌برخی مواد اولیه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که تولیدکننده‌ها مجبور به واردات آنها از خارج از کشور با قیمت‌های گزاف می‌شوند که در این مسیر نیز دوباره با مشکلاتی مانند تحریم‌ها مواجه خواهند شد.

کشور‌ های واردکننده فرش دستباف

ایران انواع فرش‌های دستباف را به کدام کشور‌ها صادر می‌کند؟ بیشتر کشور‌های اروپایی و مطرح در دنیا مثل آلمان، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، سوئیس، روسیه و فرانسه جزء واردکننده‌های اصلی این محصول هستند. کشورهایی مثل ایالات متحده، کانادا و آمریکای لاتین را نیز نمی‌توان از قلم انداخت که بخشی از نیاز بازار این کشور‌ها توسط محصولات ایرانی تأمین می‌شود. ژاپن، چین، کره‌جنوبی، قطر و امارات متحده عربی نیز در لیست واردکننده‌های قالی‌های ایرانی قرار می‌گیرند و هر ساله خرید قابل‌توجه‌ای دارند. متأسفانه با ایجاد تحریم‌های اقتصادی همواره برخی کشور‌ها از لیست واردکنندگان محصولات ایرانی خط می‌خورند.

مهمترین قوانین صادرات فرش دستباف

قوانینی مختلفی در مسیر صادرات فرش دستباف به کشور‌های خارجی وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین آنها را لیست می‌کنیم:

  1. عمل به کلیه دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا در زمینه واردات منسوجات مانند اخذ مجوز صادرات
  2. تطابق محصولات با استاندارد‌های اشتعال‌پذیری
  3. دریافت گواهینامه از آزمایشگاه‌های معتبر
  4. تهیه شناسنامه
  5. تهیه شماره تعرفه کالا
  6. تهیه کارت بازرگانی
  7. عدم استفاده از الیاف مصنوعی در ساخت محصولات
  8. عدم استفاده از نخ‌های رنگ‌شده با کیفیت نامناسب در محصولات

تعرفه گمرکی صادرات فرش دستباف

برای صادرات محصولات مختلف به کشور‌های خارجی باید تعرفه آنها را بدانید. اطلاع از تعرفه قالی‌های ایرانی نیز قبل از ارسال محصول به خارج از کشور بسیار مهم است. شما باید به تعرفه‌های ۵۷۰۱ تا ۵۷۰۵ در ارسال توجه داشته باشید.

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌ها نیز پیشنهاد می‌دهیم که حتماً کتب مرتبط با مقررات صادرات و واردات کالا را بخوانید و درباره جدیدترین قوانین در این زمینه اطلاعاتی به‌دست‌آورید.

سود صادرات فرش دستباف

سود هر فرش در صادرات بین چندصد دلار تا چندهزار دلار است. بر اساس اخباری که در این زمینه منتشر‌شده، بازرگانان این محصول را در سال ۱۳۹۸ به‌ازای هر متر ۷۴ دلار به فروش می‌رساندند. اگر هر یک از محصولات را نیز حداقل چند متر در نظر بگیریم، سود خوبی از آن بازرگانان می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این سود فقط شامل حال بازرگانان نیست و بسیاری از قالی‌باف‌های روستایی و شهری نیز از این راه به درآمد‌های فوق‌العاده‌ای می‌رسند.

در واقع سود ارسال این محصولات به کشور‌های خارجی باعث رونق اقتصادی کشورمان می‌شود و تقریباً به همه عوامل، از تولید تا صادرات و فروش محصول سود مشخصی تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه صادرات قالی‌ها با کارشناس‌ها و بازرگانان فعال در این زمینه مشورتی داشته باشید.

میزان صادرات فرش دستباف

متأسفانه بر اساس اخباری که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، رکودی ۸۰ درصد بازار را فرا گرفته است و در هر هفته فقط ۱ یا ۲ محموله از کشور خارج می‌شوند که این میزان بسیار کم بوده و برای بازرگانان و تولیدکنندگان کفاف نمی‌دهد. متأسفانه قالی‌های ایرانی با وجود شهرت و قدمت خود نتوانسته‌اند به‌خوبی بازار را به‌دست بگیرند.

اگر بخواهیم با آمار و ارقام میزان ارسال این محصولات به کشور‌های خارجی را بگوییم، در سال ۷۳ ایران توانست ۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار از این راه به درآمد برسد، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ فقط ۵۰ میلیون دلار بود.

صادرات فرش دست باف، مسیری پرچالش اما سود ده

هر چند مسیر صادرات فرش دستباف طی سال‌های اخیر دست‌انداز‌های زیادی برای بازرگانان داشت، اما برخی افراد با وجود تورم و مشکلات دیگر توانستند همچنان صادرات خود را به کشور‌های دیگر حفظ کنند. شما نیز اگر به‌صورت حرفه‌ای مشغول به‌کار شوید و مهارت‌های بازاریابی و بازرگانی خود را بالا ببرید، بدون‌شک تبدیل به یکی از قدرتمندترین صادرکنندگان خواهید شد که هر ساله درآمد بسیار خوبی در این زمینه به‌دست می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *