بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

فرش‌های دستبافت از جمله محبوب‌ترین، زیباترین و البته گران‌قیمت‌ترین فرش‌ها به شمار می‌روند و می‌توانند زیبایی و جذابیت دکوراسیون منازل را چند برابر افزایش بدهند. این فرش‌ها از الیاف و موادی همچون نخ، پنبه، پشم، ابریشم و … بافته می‌شوند و همانند فرش‌های ماشینی تنوع بالایی از نظر طرح، رنگ، اندازه و ابعاد، شانه و تراکم و … دارند. طبیعتان فرش‌ها بعد از مدتی استفاده آلودگی‌ها و لکه‌های مختلفی را به خود جذب می‌کنند و نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. اگرچه بهترین روش شستشوی فرش‌ های دستباف و انواع فرش‌های دیگر استفاده از خدمات قالیشویی آنلاین است اما گاهی افراد با داشتن حساسیت‌های خاص در منزل اقدام به شستشوی آن می‌کنند. در ادامه مطلب به بررسی کامل بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل پرداخته خواهد شد.

کارهایی که قبل از شستن فرش دستباف باید انجام داد

به صورت کلی شستشوی فرش‌های دستباف در سه مرحله انجام می‌شود که شامل قبل از شستشو، در حین شستشو و بعد از شستشو است و در هر کدام از این مراحل لازم است که به نکات و موارد مختلفی توجه شود تا فرش به بهترین شکل ممکن تمیز شده و هیچ آسیبی به آن وارد نشود. در شستشوی فرش باید نکات و موارد زیر را از قبل نظر گرفت:

  • حذف گرد و غبار از فرش

قبل از آنکه برای شستن فرش اقدامی ‌شود حتماً باید با استفاده از جاروبرقی به خوبی گردگیری شود و هرگونه گرد و غبار موجود بر روی سطح فرش از بین برود چرا که وجود گرد و غبار در فرش می‌تواند فرآیند شستشو را مختلف کند.

  • بررسی دقیق رنگ فرش

شستشوی فرش باید به صورت دقیق از قبل بررسی شود که آیا الیاف آن رنگ پس می‌دهند یا خیر. رنگدهی فرش می‌تواند باعث آسیب دیدن، کدر شدن و ترکیب رنگ‌ها شود و در نتیجه زیبایی و جذابیت فرش کامل از بین می‌رود. به این منظور می‌توان یک دستمال سفید را خیس کرده و بر روی قسمتی از فرش کشید. دستمال سفید از فرش رنگی به خود گرفت بهتر است عملیات شستشو را به مراکز شستشوی فرش سپرد و یا با دقت و حساسیت بسیار بیشتری اقدام به شستن آن کرد.

  • برسی نوع بافت فرش

فرش‌های دستباف می‌توانند به روش‌های مختلف بافته شوند و پرز آن‌ها می‌تواند کوتاه، متوسط و یا بلند باشد به همین دلیل شیوه شستن هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. شستن فرش‌هایی که دارای پرز بلندی هستند به حساسیت و دقت بیشتری نیاز دارد چرا که امکان آسیب دیدن آن‌ها بیشتر است.

  • انتخاب شوینده مناسب

امروزه مواد شوینده از تنوع بالایی برخوردارند که هر کدام می‌توانند قدرت اسیدی و قلیایی متفاوتی داشته باشند و طبیعتاً می‌توانند اثرات متفاوتی بر روی الیاف فرش‌ها داشته باشند. قبل از شستشوی فرش حتماً باید مواد شوینده مناسبی انتخاب شود. بهترین مواد شوینده برای فرش‌های دستباف شوینده‌های خنثی هستند که شامل پودرهای دستی، شامپوفرش‌ها و … می‌باشند. البته مواد خانگی مختلفی همچون سرکه سفید، جوش‌شیرین، نمک و … نیز می‌توانند در مواقع نیاز و برای تمیز کردن لکه‌های مختلف استفاده شوند.

شستن فرش دستباف در منزل

کارهایی که حین شستن فرش دستباف باید انجام داد

بعد از آنکه تمامی بایدها و نبایدهای قبل از شستن فرش رعایت شد نوبت به شستشوی آن می‌رسد و در این مرحله نیز لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از آب ولرم برای خیساندن فرش

برای شستشوی فرش‌های دستباف به هیچ عنوان نباید از آب داغ استفاده کرد چرا که آب داغ می‌تواند در الیاف و رنگ فرش تغییرات ایجاد کرده و باعث رنگدهی و ترکیب رنگ آن شود و در نهایت باعث کدر و زشت شدن فرش خواهد شد. همچنین آب سرد نیز اجازه نمی‌دهد که مواد شوینده به خوبی عمل کرده و لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرند. بهتر است برای شستن این فرش‌ها از آب ولرم استفاده شود.

  • استفاده از ابزار مناسب برای شستن

افرای که به صورت سنتی اقدام به شستن فرش‌ها می‌کنند از ابزارهایی همچون فرچه‌های زبر، پاروهای چوبی و فلزی و … برای تمیز شدن بهتر فرش استفاده می‌کنند. برای فرش‌های دستباف بهتر است که از فرچه‌های نرم استفاده شود و از پاروهای فلزی نیز استفاده نکرد. فرش‌های دستباف معمولاً داری پرزهای بلندی هستند و استفاده از ابزارهای نامناسب می‌تواند باعث شل شدن بافت فرش و آسیب دیدن آن شود.

  • آبکشی مناسب

یکی از مهم‌ترین مراحل شستشوی فرش‌ها آبکشی فرش است. در حقیقت بعد از آنکه فرش با استفاده از مواد شوینده مناسب به صورت کامل شستشو داده شد لازم است که آبکشی آن به صورت اصولی و دقیق انجام شود تا هیچ‌گونه زردآبه ای در فرش باقی نماند. آبکشی مناسب فرش باعث می‌شود که درخشندگی و براقی بالایی داشته باشد و زیبایی و جذابیت اولیه فرش به آن برگردد.

کارهایی که بعد از شستن فرش دستباف باید انجام داد

در نهایت و در مرحله سوم بعد از شستن فرش و اتمام آن لازم است که به نکات و مواردی توجه شود تا سلامت و زیبایی فرش حفظ شود. از مهم‌ترین کارهایی که بعد از اتمام شستشوی فرش باید انجام داد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خشک کردن فرش در محل مناسب

بعد از آنکه فرش به خوبی آبکشی شد باید در یک محیط تمیز و دور از گرد و غبار پهن شود تا به خوبی خشک شود. فرش‌های دستباف را نباید زیر نور مستقیم خورشید خصوصاً در فصل تابستان و اوج گرما قرار داد چرا که نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش و کدر شدن آن شود.

  • جاروکشیدن فرش و نظم دهی به پرزها

فرش‌های دستباف به دلیل داشتن پرزها بلند ممکن است بعد از شستشو دچار بی‌نظمی‌ شوند به همین دلیل بعد از آنکه فرش به خوبی خشک شد لازم است که با استفاده از جاروبرقی دوباره آن را تمیز کرد و گردوغبارهای احتمالی را از سطح آن حذف کرد. همچنین بعد از جاروکشیدن فرش می‌توان با استفاده از یک برس نرم فرش را در جهت خواب برس کشید و نظم و ترتیب اولیه را به الیاف آن برگرداند.

روش شستن فرش دستباف در قالی‌شویی

همان‌طور که گفته شد بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستشوی فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن و شوینده‌های مخصوص و … برخوردارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن آلودگی‌های فرش را از بین ببرند. تمامی مراحل اصلی شستن فرش دستباف در شرکت‌هایی همچون قالی‌شویی تهران شامل گردگیری، شستشو با مواد شوینده، آبکشی، آبگیری، خشک‌کردن، بسته‌بندی و … به وسیله تجهیزات اتوماتیک و نیروهای متخصص انجام می‌شود و هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند فرش‌های آسیب دیده را به بهترین شکل ممکن ترمیم کرده و اجازه خسارت‌های بیشتر را ندهند. شستن فرش‌های دستباف در شرکت‌های قالی‌شویی علاوه بر اطمینان بیشتر از شستشوی مناسب و کامل می‌تواند مزایایی همچون کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان و انرژی افراد داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های دستباف از محبوب‌ترین، زیباترین و گران‌قیمت‌ترین فرش‌ها به شمار می‌روند و لازم است که برای شستن آن‌ها به شیوه سنتی و در منزل به نکات و پارامترهای مختلفی همچون گردگیری اولیه، تست رنگ فرش، انتخاب مواد شوینده، نحوه شستشو، نحوه خشک کردن و … توجه ویژه‌ای داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *