روش صحیح شستن فرش با پودر ماشین

شستن فرش با پودر ماشین

امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده وجود دارند که با برخورداری از قدرت اسیدی و قلیایی ویژه می‌توانند برای شستشوی ارکان مختلف دکوراسیون مانند فرش‌ها، موکت، مبلمان، خوشخواب و… استفاده شوند. فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون به شمار می‌روند و انواع مختلفی از نظر جنس، نحوه بافت رنگ‌بندی، شانه و تراکم و… دارند و بعد از مدتی به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. هرچند که امروزه مایع‌های مخصوصی برای شستن فرش‌ها در دسترس هستند و می‌تواند برای هر فرش متناسب با رنگ، جنس، الیاف و … از شوینده‌های مختلفی استفاده کرد اما تعدادی از افراد از مواد دیگری همچون مواد خانگی و… استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه شستن فرش با پودر ماشین پرداخته خواهد شد.

می‌توان برای شستن فرش از پودر ماشین استفاده کرد؟

هر کدام از انواع شوینده‌های شیمیایی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و برای لوازم مختلفی استفاده می‌شوند. به صورت کلی شستن فرش با پودر ماشین توصیه نمی‌شود و چنانچه افرادی می‌خواهند از این ماده استفاده کنند حتماً باید آن را با مواد دیگری همچون شامپو فرش و کلر ترکیب کنند چرا که شامپو فرش و کلر می‌توانند خاصیت قلیایی پودر ماشین را خنثی کنند و از آسیب دیدن و خشکی فرش جلوگیری می‌کنند. اگرچه پودر ماشین می‌تواند قدرت تمیزکنندگی و پاک‌کنندگی بالایی داشته باشد اما معایب استفاده از آن می‌تواند بیشتری از مزیت‌های آن باشد. در حقیقت مهم‌ترین مزیت استفاده از پودر ماشین برای شستشوی فرش قدرت تمیزکنندگی بالای آن است اما در مقابل می‌تواند معایب متعددی داشته باشد که شامل زرد شدن فرش، خشکی سطح فرش، پوسیدگی الیاف فرش در دراز مدت و کاهش شید رنگی الیاف فرش هستند.

نحوه شستن فرش با پودر لباسشویی

استفاده از پودر ماشین به تنهایی برای شستن فرش‌ ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و حتماً باید از مواد دیگری به همراه آن بهره برد. پودر ماشین می‌تواند باعث خشکی فرش و ریشه‌های آن شود به همین دلیل در زمان شستشوی فرش بهتر است از شامپو فرش، مواد نرم‌کننده و … استفاده کرد و به این ترتیب می‌تواند همزمان از قدرت تمیزکنندگی بالای پودر ماشین و قدرت نرم‌کنندگی مواد دیگر استفاده کرد. برای شستن فرش با پودر ماشین می‌توان طبق مراحل زیر اقدام نمود.

  1. در مرحله اول باید فرش را بعد از گردگیری کامل با استفاده از آب ولرم به صورت کامل خیس کرد. در صورتی که گرد و غبار بر روی سطح فرش و داخل الیاف آن وجود داشته باشد درنهایت فرش دچار زردی و کدر شدن می‌شود و گاهی مواد شوینده نیز قادر به تمیز کردن آن‌ها نیستند.
  2. در مرحله دوم باید مقداری پودر ماشین را آب، شامپو فرش، مواد نرم‌کننده و در صورت در دسترس بودن با کلر ترکیب کرد. پاشیدن دانه‌های خشک پودر ماشین بر روی سطح خیس فرش کار بسیار نادرست و اشتباهی است و می‌تواند منجر به پوسیدگی الیاف فرش و تغییر رنگی آن شود.
  3. باید توجه داشت که در صورت استفاده از این پودرها حتماً به میزان آنزیم‌های آن توجه شود و از پودرهایی استفاده شود که دارای آنزیم باشند چرا که آنزیم‌ها می‌توانند به خوبی انواع لکه‌های چربی و … را از بین برده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به ریشه‌ها و الیاف فرش وارد نمی‌کنند.
  4. در مرحله بعدی می‌توان با استفاده از برس های مخصوص و نرم اقدام به شستن فرش‌ ها نمود و به صورت کامل تمامی قسمت‌های فرش را برس کشید.
  5. بعد از شستشوی کامل فرش باید آبکشی فرش به صورت کامل انجام شود به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه زردابه‌ای در داخل الیاف فرش باقی نماند. چنانچه آبکشی فرش ناقص باشد علاوه بر کدر شدن و زردی فرش، سطح آن دچار خشکی می‌شود و نرمی و لطافت اولیه خود را از دست می‌دهد.
  6. برای جلوگیری از زرد و خشک شدن ریشه‌های فرش می‌توان در پایان دوباره آن‌ها را با مواد نرم‌کننده و شامپو فرش‌ها شستشو داد و سپس آبکشی نمود.
  7. در مرحله پایانی باید اجازه داد که آب فرش کامل گرفته شود و آن را بر روی یک سطح مناسب پهن کرد تا کاملاً خشک شود و سپس باید سطح آن را جاروبرقی کشیده و پهن کرد.

شستن فرش با پودر ماشین

پودر ماشین برای چه نوع فرش‌ هایی مناسب است؟

به صورت کلی پودرهای دستی و ماشینی دارای فرمولاسیون ویژه‌ای هستند و می‌توانند انواع آلودگی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرند. استفاده از پودر ماشین در کنار مزیت‌های متعدد می‌تواندمعایبی نیز داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از این ماده برای شستشو فرش‌ های دستباف و ابریشمی استفاده نشود. در اصل فرش‌های دستباف از مواد و الیاف‌های طبیعی بافته می‌شود و ممکن است به سادگی دچار آسیب و تغییر رنگ شوند. از این پودرها می‌توان برای انواع فرش‌های ماشینی استفاده کرد چرا که الیاف این فرش‌ها به‌گونه‌ای است که از مقاومت بیشتری در برابر شوینده‌ها برخوردارند و دیرتر دچار آسیب می‌شوند.

ویژگی‌های بهترین شوینده فرش

  • تنوع بالای مواد شوینده در بازار باعث شده است که امروزه افراد برای انتخاب یک ماده مناسب با چالش‌ها و حساسیت‌های بالایی مواجه شوند. در حقیقت یک ماده شوینده مناسب باید دارای ویژگی‌هایی باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:
  • شوینده باید از قدرت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار باشد
  • شوینده باید عطر و رایحه مناسبی داشته باشد و حساسیتی برای افراد ایجاد نکند.
  • نباید شوینده موجب خوردگی و خرابی فرش شود.
  • شوینده باید نرم‌کنندگی بالایی داشته باشد و امکان استفاده از آن در روش های مکانیزه و سنتی را داشت.
  • شوینده باید دارای PH خنثی باشد و اسیدی و قلیایی نباشد
  • میزان کف تولید شده باید قابل کنترل باشد و …

بهترین روش شستن انواع فرش

امروزه از روش های مختلف همچون استفاده از مواد خانگی مانند جوش‌شیرین، نمک، سرکه، صابون‌ها، شامپو فرش‌ها و … برای شستن انواع فرش‌ها استفاده می‌شود و در صورتی که افراد دانش و مهارت کافی نداشته باشند ممکن است باعث آسیب دیدن فرش‌ها شوند. به صورت کلی بهترین روش برای شستن انواع فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌ شویی است چرا که این شرکت‌ها با برخورداری از انواع تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و همچنین مواد شوینده مخصوص به بهتری شکل ممکن لکه‌ها را از بین برده و زیبایی و جذابیت اولیه فرش را به آن برمی‌گردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *