شستن فرش با نمک در منزل (۱۰۰% تضمینی در کمترین زمان)

شستن فرش با نمک

فرش‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل در اثر استفاده و ترافیک رفت‌وآمد آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف و متعددی به خود جذب می‌کنند و به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. شستن فرش می‌تواند به روش‌های مختلفی همچون روش سنتی و استفاده از خدمات قالیشویی انجام شود. برای شستشو و نظافت فرش‌ها می‌توان از انواع مختلفی از مواد شوینده و شیمیایی استفاده کرد اما بسیاری از فرش‌ها از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند و لازم است که از شوینده‌های کم‌خطر و کم ریسکی برای آن‌ها استفاده کرد. یکی از مؤثرترین موادی که در شستشوی فرش‌ها به کار می‌رود نمک است که می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل نحوه شستن فرش با نمک در منزل پرداخته می‌شود.

مزایای شستشوی فرش با نمک

همان‌طور که گفته شد امروزه می‌توان از انواع مختلفی از مواد شوینده و مواد طبیعی برای تمیز کردن و شستن فرش‌ها استفاده کرد و هر کدام از این مواد می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. نمک به عنوان یک ماده پرکاربرد شناخته می‌شود که می‌تواند در شستشوی فرش‌ها نیز استفاده شود. از مهم‌ترین مزایای شستشوی فرش با نمک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شستن فرش با نمک بسیار ساده و راحت است و نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای ندارد.
  • نمک می‌تواند درخشندگی و براقیت بالایی به فرش‌ها بدهد.
  • نمک می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها، لکه‌ها و کثیفی‌ها را از روی فرش حذف کند.
  • استفاده از نمک یک روش کم هزینه و تأثیرگذار است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را مشخص می‌کند.
  • نمک برخلاف شوینده‌های شیمیایی و صنعتی هیچ‌گونه آسیبی به تار و پود فرش وارد نمی‌کند.
  • نمک به دوام و ماندگاری فرش کمک می‌کند.

شستن فرش با نمک

نحوه شستشوی فرش با نمک

به صورت کلی انسان‌های امروزی به واسطه درگیری‌های شغلی زیاد، محدودیت‌های زمانی و … ترجیح می‌دهند که برای شستن مبل، فرش، موکت و … از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنند اما افرادی که زمان و انرژی کافی داشته باشند می‌توانند از روش‌های سنتی و خانگی استفاده کنند. اگرچه در روش‌های سنتی معمولا از شوینده‌هایی همچون شامپو فرش و … استفاده می‌شود اما استفاده از فرآورده‌های طبیعی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد به همین دلیل امروزه مورد توجه قرار گرفته است. نمک به عنوان یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مواد در تمیزکاری‌های خانگی شناخته می‌شود و می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و لکه‌های موجود در سطوح مختلف مانند فرش را از بین ببرد. برای شستن فرش‌ها با استفاده از نمک می‌توان از دو روش مختلف استفاده کرد:

استفاده از نمک خالی

این روش می‌تواند برای لکه‌ هایی که به تار و پود فرش نفوذ کرده‌اند مناسب باشد. در حقیقت این روش زمانی مناسب خواهد بود که ابتدا فرش با استفاده از مواد شوینده شسته شود اما همچنان لکه‌های قدیمی آن از بین نرفته باشد. در این روش باید نمک را بر روی الیاف فرش و محل لکه‌های ریخت و سپس صبر کرد تا آلودگی‌ها و آلاینده‌ها را به خود جذب کند. بعد از آنکه نمک همه آلودگی‌ها را به خود جذب کرد می‌توان با استفاده از یک جاروبرقی نمک‌های سطح فرش را جمع کرد. بعد از جمع شدن نمک مشخص خواهد شد که سطح فرش به حالت اولیه و درخشندگی بالای خود بر خواهد گشت.

استفاده از ترکیب نمک، سرکه و مواد شوینده

این روش برای لکه‌ های سخت مناسب‌تر است. در این روش باید مقداری نمک را با مقداری سرکه و مواد شوینده ترکیب کرد و سپس با استفاده از آن اقدام به شستشوی فرش نمود. زمانی که مواد ترکیب شدند می‌توان با استفاده از یک اسفنج نرم و تمیز محلول را بر روی قسمت‌های لکه‌دار فرش کشید و آن را به آرامی ماساژ داد. بعد از آنکه محل لکه‌ها تمیز شد لازم است که با آب محل آن را دوباره آبکشی و تمیز کرد تا زیبایی و جذابیت فرش به حالت اولیه خود برگردد.

مهم‌ترین نکات شستن فرش با نمک در خانه

  1. نمک به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد طبیعی شناخته می‌شود که می‌تواند کاربردهای ویژه‌ای در حذف لکه‌ها و آلودگی‌ها داشته باشد.
  2. با توجه به آنکه نمک هیچ‌گونه ضرری برای فرش‌ها ندارد بهتر است که هر دو هفته یک بار از آن برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده کرد.
  3. در زمان استفاده از نمک نباید از برس های زبر و محکم استفاده کرد چراکه ممکن است باعث آسیب دیدن الیاف فرش شود.
  4. در استفاده از نمک نباید زیاده‌روی کرد چرا که استفاده بیش از حد از این ماده می‌تواند باعث آسیب دیدن فرش شود.
  5. برای شستشوی فرش‌های دستباف و ارزشمند باید دقت و حساسیت بالایی داشت و حتماً باید از افراد متخصص و ماهر مشاوره گرفت چرا که این فرش‌ها حساسیت بیشتری داشته و می‌توانند آسیب ببینند.
  6. پیش از شروع به شستشو باید از مقدار نمکی که استفاده کرد که اطمینان حاصل شود که نمک به اندازه کافی خواهد بود و نمک اضافی می‌تواند باعث خسارت و آسیب فرش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *