آموزش نحوه صحیح شستن روتختی در منزل

شستشوی روتختی

روتختی‌ها یکی از عناصر مهم در تکمیل دکوراسیون اتاق خواب هستند که به‌دلیل استفاده مداوم خیلی زود کثیف می‌شوند و لکه می‌گیرند. شما می‌توانید به‌راحتی روتختی‌ها را در خانه بشویید و تمام آلودگی‌های آنها را از بین ببرید، منتهی برای انجام این کار حتماً باید به برخی نکته‌ها و مؤلفه‌های مهم توجه داشته باشید.

روتختی‌ ها در طرح‌ها، مدل‌ها، سایز‌ها و ابعاد مختلفی تولید شده و هرکدام از آنها ویژگی‌های مخصوصی دارند. این محصولات هر کدام با الیاف و متریال مختلفی نیز تولید می‌شوند که شما حتماً باید در حین شستشو به ویژگی‌ها و الیاف استفاده شده در آنها توجه داشته باشید.

با کوچکترین بی‌توجهی به آلودگی روتختی‌ها، شاید خیلی زود دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوید؛ چون بسیاری از ما ساعات زیادی از روز را روی تخت خود می‌گذاریم و با استشمام بو و قرارگرفتن در معرض این آلودگی‌ها دچار بیماری‌های مختلفی نیز می‌شویم.

اما نحوه شستشوی اصولی روتختی‌ها چگونه است و چطور آنها را در خانه بشوییم؟

آشنایی با انواع روش های شستشوی روتختی

در ادامه انواع روش‌های شستشوی روتختی‌ها را بررسی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

  • یکی از متداولترین روش‌ها برای شستن روتختی‌ها مراجعه به مراکز قالیشویی است. این مراکز خدمات شستن پرده، قالی، موکت، روتختی و … را با بالاترین کیفیت ممکن بر عهده می‌گیرند. در واقع در این مراکز ابزار‌ها و تجهیزاتی بسیار کاربردی و حرفه‌ای وجود دارند که تمام آثار لک و کثیفی را از بین می‌برند.
  • یکی از روش‌های دیگر استفاده از ماشین لباسشویی است؛ برخی از این تجهیزات دارای برنامه‌های شستشوی مخصوص هستند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هیچ دردسری روتختی خود را بشویید.
  • شستشو با دست نیز به‌عنوان یکی از روش‌های مناسب به‌شمار می‌آید که البته ساده و راحت نیست. در واقع با خیس‌شدن روتختی پارچه بسیار سنگین خواهد شد، برای همین شستشو کمی سختتر می‌شود.

شستشوی روتختی

نحوه شستن انواع روتختی با توجه به جنس و متریال

شما می‌توانید برای شستن موکت‌ها و قالی‌های خود از خدمات قالیشویی در محل استفاده کنید؛ اما از‌آنجا‌که برای روتختی‌ها معمولاً نیاز به تجهیزات حرفه‌ای است، معمولاً خدمات در محل وجود ندارد و شما باید این پارچه‌ها را به مراکز مربوطه بفرستید. پیشنهاد می‌دهیم در وهله اول حتماً این کار را انجام دهید، اما اگر امکان ارسال ندارید، باید روتختی‌ها را با توجه به جنس آنها بشویید. اکنون در ادامه روش شستن هر نوع روتختی را بر اساس متریال به‌کاررفته در آن توضیح می‌دهیم:

  • ابریشمی

شما برای شستشوی مدل‌های ابریشمی نیاز به آب با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد دارید تا به‌راحتی پارچه‌ها را با دست بشویید و آسیبی به آنها نرسد. در صورت تمایل به استفاده از ماشین لباسشویی نیز کافیست از برنامه Delicates استفاده کنید. پیشنهاد ما شستشوی این پارچه‌ها با دست است، چون حساسیت بالایی دارند و شاید در حین شستشو با ماشین آسیب ببینند.

  • پنبه ای

یکی از ویژگی‌های بارز روتختی‌های پنبه‌ای وزن بالای آنها بعد از خیس‌شدن است، بنابراین به این نکته قبل از شستشو توجه داشته باشید! برای شستشوی این پارچه‌ها نیز پیشنهاد می‌دهیم حتماً از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید تا مبادا آسیبی به آنها برسد.

  • کتان

در شستشوی روتختی‌های کتان پیشنهاد می‌دهیم که از آبی با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. برای خشک‌کردن این پارچه‌ها با ماشین لباسشویی نیز خشک‌کن را روی دور کند بگذارید. برخی افراد به‌فکر استفاده از سفیدکننده‌هایی مثل آب ژاول هستند که پیشنهاد می‌دهیم به‌هیچ‌عنوان از آنها استفاده نکنید، چون نه‌تنها روتختی را خراب می‌کنند، بلکه باعث تغییر رنگ آن نیز می‌شوند.

  • ساتن

هرچند نیازی به شستشوی مداوم روتختی‌های ساتن نیست (چون این محصولات در بازه‌های زمانی طولانی‌تری کثیف می‌شوند)، اما اگر خواستید آنها را بشویید، حتماً به الیاف به‌کاررفته در آنها توجه کنید. ساتن‌هایی با پلی‌استر معمولاً با آب ۳۰ درجه و دور کند خشک‌کن شسته می‌شوند. ساتن‌هایی با ابریشم را نیز با دست و شوینده ملایم می‌شویند.

  • پلی استر یا میکروفایبر

شما می‌توانید از انواع شوینده‌های بازار برای شستشوی این پارچه‌ها استفاده کنید. آب موردنیاز برای شستشوی این پارچه‌ها نیز دارای دمای معمولی است. پیشنهاد می‌دهیم در مراحل آخر شستشوی پلی استر یا میکروفایبر حتماً از نرم‌کننده‌ها نیز استفاده کنید تا مبادا الکتریسیته‌ای در بین الیاف آنها به‌وجود بیاید.

  • توری و دانتل

برای شستشوی روتختی‌های توری و دانتل که اغلب مخصوص تازه‌عروس‌ها و تکمیل جهیزیه هستند، باید حالت ماشین لباسشویی را روی شستشوی پرده قرار دهید. دمای آب برای شستشوی این پارچه‌ها باید زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده و شوینده‌های مناسب برای آنها نیز باید ملایم باشند.

نکته های مهم در شستشوی روتختی با لباسشویی

در ادامه برخی نکته‌های مهم در شستشوی روتختی با لباسشویی را می‌گوییم که حتماً باید در حین شستشو به آنها توجه داشته باشید:

  • روتختی‌هایی با رویه مخمل را حتماً به خشک‌شویی‌ها بسپارید تا مبادا آسیبی به آنها برسد.
  • برای شستشوی مطمئن، ابتدا قسمتی از روتختی را که در معرض دید نیست، در ظرف شستشو گذاشته، بشویید و سپس خشک کنید. اگر این قسمت دچار آسیب یا تغییر نشد، مواد را برای شستشوی تمام روتختی به‌کار ببرید.
  • اگر درز روتختی باز شده یا مشکلی برای آن پیش‌آمده است، حتماً قبل از استفاده از ماشین لباسشویی این مشکلات را برطرف کنید تا مبادا بعد از شستشو روتختی آسیب بیشتری ببیند.
  • در کنار روتختی لباس یا پارچه دیگری نشویید.
  • در صورتی که روتختی طرح‌دار است، از شوینده‌های مناسب برای پارچه‌های رنگی استفاده کنید.
  • به‌جای آویز‌کردن روتختی به‌منظور خشک‌کردن، آن را در جایی مسطح پهن کنید تا در ظاهر آن تغییری به‌وجود نیاید.

روتختی، پارچه ای حساس به شستشو

روتختی‌ها پارچه‌هایی حساس به شستشو هستند که حتماً باید در هنگام شستن آنها به نکته‌های مهم توجه کنید که در طول این مطلب درباره آنها صحبت کردیم. با توجه به همین نکته‌های ساده به‌راحتی پارچه شسته می‌شود و آلودگی‌های آن از بین می‌رود. در صورت بی‌دقتی نیز شاید مشکلات زیادی مثل آسیب به بافت و رنگ محصول به‌وجود بیاید که هر یک از آنها می‌توانند باعث ازبین‌رفتن کارایی روتختی‌ها شوند.

خوشبختانه این روزها مراکز قالیشویی اقدام به شسشتو و ازبین‌بردن لک و کثیفی‌های روتختی‌ها و محصولات مشابه می‌کنند؛ بنابراین اگر به‌هردلیلی امکان شسشتوی آنها را داخل خانه نداشتید یا از شستن غیراصولی روتختی‌ها نگران بودید، توصیه می‌کنیم به‌سراغ مراکز حرفه‌ای قالیشویی بروید و از آنها درخواست خدمات کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *