از بین بردن لکه سوختگی از موکت

از بین بردن لکه سوختگی از موکت

موکت‌ها از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین ارکان دکوراسیون و از رایج‌ترین زیراندازها به شما می‌روند و از تنوع بالایی از نظر جنس، طرح، رنگ و … برخوردارند. از آنجایی که موکت‌ها همواره مورد استفاده قرار می گیرند در معرض مشکلات مختلفی همچون کثیف شدن، پارگی، سوختگی و … قرار می گیرند و نیازمند توجه و نظافت ویژه‌ای هستند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای موکت‌ها ایجاد می‌شود سوختگی ناشی از مواردی همچون سیگار، کبریت، اتو، قابلمه و … است. اگرچه در بعضی از مواقع شدت و عمق سوختگی به گونه‌ای است که قابلیت ترمیم وجود ندارد اما در صورتی که میزان سوختگی شدت و عمق کمی داشته باشد می‌توان به راحتی و با استفاده از راهکارهای مختلف آن را ترمیم کرد.

روش‌های مناسب ترمیم موکت سوخته

موکت‌ها همانند انواع زیراندازهای دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون جنس مواد اولیه، رنگ، طرح، نحوه تولید، ضخامت و … دسته‌بندی شوند و همین عوامل می‌تواند در نوع سوختگی آن‌ها موثر باشد. در حقیقت ترمیم سوختگی‌های موکت می‌تواند تحت تاثیر نوع سوختگی و عوامل مختلفی باشد. از رایج‌ترین دلایل سوختگی موکت می‌توان به مواردی همچون سوختگی با اتو لباس، سوختگی ناشی از افتادن زغال، سوختگی با اجسام داغ مانند قابلمه، سوختگی ناشی از ریخته شدن شمع، سوختگی ناشی از افتادن سیگار بر روی موکت، سوختگی ناشی از ریخته شدن مواد اسیدی و … اشاره کرد. با توجه به آنکه امکان تعویض موکت برای همه افراد و اقشار مختلف فراهم نیست، ترمیم بخش‌های سوخته توسط افراد متخصص یا شرکت‌های قالیشویی معتبر می‌تواند راه حل و راهکار مناسبی باشد و مهم‌ترین روش‌های آن به شرح زیر هستند:

از بین بردن لکه سوختگی از موکت

ترمیم سوختگی موکت با سیگار

سوختگی ناشی از خاکستر سیگار از رایج‌ترین دلایل سوختگی موکت‌ها است و می‌تواند زیبایی، جذابیت و ظاهر موکت را تحت تاثیر قرار بدهد. برای از بین بردن این نوع از لکه‌های سوختگی می‌توان از یک کاغذ سمباده استفاده کرد و به آرامی قسمت‌های سوخته شده را سمباده کشید تا زمانی که پرزهای ریز سوخته شده از سطح موکت جدا شوند. در صورتی که سوختگی شدید بود می‌توان از قیچی استفاده کرد و پرزهای سوخته شده را جدا نمود. بعد از سمباده کشیدن موکت باید آن را در جهت خواب جارو کرد تا جای سوختگی به صورت کامل از بین برود. از کاغذ سمباده می‌تواند برای ترمیم سوختگی‌های نقطه‌ای استفاده کرد و اگر سوختگی شدت و عمق بالاتری داشت باید از روش‌های متفاوت‌تری استفاده نمود.

ترمیم سوختگی موکت با زغال

سوختگی ناشی از ریخته شدن زغال بر روی موکت شباهت بالایی به سوختگی سیگار دارد اما ممکن است که در حجم و مساحت سوختگی متفاوت باشد به همین دلیل می‌توان از روش‌های مشابه برای از بین بردن و ترمیم آن استفاده کرد. برای ترمیم موکت سوخته ناشی از ریخته شدن زغال لازم است ابتدا از یک قیچی استفاده کرده و پرزهای سوخته شده را جدا کرد و سپس با استفاده از یک سمباده و به آرامی محل سوختگی را سمباده کشید. بعد از انجام مراحل گفته شده باید با استفاده از جاروبرقی محل سوختگی را جارو کشید و در نهایت با استفاده از شامپو فرش محل لکه را شستشو داد. شستشوی موکت می‌تواند با مواد شوینده مختلف دیگری نیز انجام شود اما باید بعد از ترمیم سوختگی و شستن آن دوباره با استفاده از جاروبرقی خواب موکت را به حالت عادی درآورد.

ترمیم سوختگی موکت ناشی از قرار گرفتن اتو

قرار گرفتن اتو مو یا اتو لباس داغ بر روی موکت می‌تواند باعث سوختگی آن شود که معمولا در اثر بی‌احتیاطی افراد است. اگر میزان عمق و شدت سوختگی ناشی از اتو کم بود می‌توان از پیاز برای برطرف کردن آن استفاده کرد. در این روش می‌توان یک پیاز را به دو قسمت تقسیم رده و آن را بر روی لکه سوختگی مالید. این کار می‌تواند محل سوختگی را از بین ببرد هرچند که برای لکه‌های عمیق و شدید باید از روش‌های دیگری استفاده نمود.

برطرف کردن لکه سوختگی موکت با شمع

ریخته شدن قطرات شمع داغ از دیگر دلایل سوختگی موکت‌ ها است که می‌توان به سادگی آن را برطرف نمود. برای ترمیم این سوختگی ابتدا باید قطرات موم ریخته شده شمع را با استفاده از یک قاشق جمع کرد و بعد از آن با استفاده از یک پارچه سفید و تمیز و یک اتو محل سوختگی را با حرارت کم اتو کرد. این کار باعث می‌شود مواد باقی مانده شمع از فرش جدا شود و بعد از آن می‌توان با استفاده از مواد شوینده مناسب اقدام به شستشوی موکت کرد و در نهایت با جارو کردن و شانه کردن آن، موکت را به حالت اولیه درآورد.

برطرف کردن سوختگی موکت با قابلمه

گاهی مواقع در اثر بی‌احتیاطی افراد و قرار دادن قابلمه داغ بر روی موکت، لکه‌های سوختگی ایجاد می‌شود که این نوع سوختگی شباهت بالایی به سوختگی ناشی از اتو دارد. در این مورد نیز می‌توان از پیاز برای ترمیم لکه سوختگی استفاده کرد. قابلمه داغ معمولا لکه‌های شدید و عمیقی در موکت ایجاد نمی‌کند و بیشتر باعث زردی و تغییر رنگ آن می‌شود. در صورتی که سوختگی موکت زیاد نبود می‌توان از چند تکه یخ استفاده کرده و با کشیدن روی محل لکه آن را به حالت اولیه برگرداند و در نهایت با شانه کردن محل لکه جهت خواب آن را نیز منظم کرد.

ترمیم سوختگی‌ عمیق موکت

برای ترمیم این سوختگی‌ ها می‌توان محل سوختگی را برش داد و سپس تکه‌ ای از موکت را جایگزین آن کرد. در اصل با جایگزین کردن قسمت بریده شده می‌توان از پشت موکت آن را با استفاده از چسب سیمان متصل کرد و بعد از آنکه چسب به خوبی خشک شد می‌توان از یک شانه استفاده کرد و پرز های موکت را در هم ادغام نمود تا بریدگی و اتصال آن‌ ها معلوم نباشد. هر چند که بعضی از سوختگی‌ ها قابلیت ترمیم ندارند و فقط باید موکت تعویض شوند اما گاهی می‌تواند از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کرد و سوختگی‌های عمیق را به بهترین شکل ممکن ترمیم نمود. برای ترمیم لکه‌های زرد موکت و تغییر رنگ آن نیز می‌توان از ترکیب آب اکسیژنه و آب استفاده کرد (ترکیب با نسبت یک به ده) و با استفاده از یک پارچه تمیز اقدام به برطرف کردن آن نمود.

نکات مهم در ترمیم سوختگی موکت‌ ها

در زمان ترمیم موکت لازم است که نکات و موارد مختلفی را در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • قبل از هرگونه اقدامی باید نوع سوختگی و میزان عمق و شدت آن مشخص شود.
  • افرادی که دانش و مهارت کافی برای ترمیم موکت ندارند نباید اقدامی برای آن داشته باشند.
  • برای شستن محل لکه‌ها باید از شوینده‌های مناسب استفاده کرد چرا که بعضی شوینده‌ها قدرت اسیدی بالایی داشته و باعث تغییر رنگ موکت می‌شوند.
  • لازم است که به نوع و جنس موکت‌ها توجه شود چرا که هر کدام از انواع موکت‌ها می‌توانند شرایط متفاوتی داشته باشند.
  • برای ترمیم موکت‌ها باید از ابزارهای مناسب استفاده شود تا آسیب بیشتری به آن‌ها وارد نشود.

جمع‌بندی نهایی

سوختگی موکت ها یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای این زیراندازها ایجاد می‌شود و می‌تواند دلایل مختلفی همچون ریخته شدن زغال، ریخته شدن شمع، ریخته شدن خاکستر سیگار، قرار گرفتن اتو و اجسام داغ و … داشته باشد. برای ترمیم سوختگی ناشی از هر کدام از عوامل گفته شده باید به نکات مختلفی توجه داشت و از ابزارهای مناسبی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *