ساده‌ترین راه شستن پرده در ۵ گام

ساده ترین راه شستن پرده

پرده‌ ها از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان دکوراسیون به شمار می‌روند و می‌توانند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به فضا بدهند. پرده‌ ها امروزه انواع مختلفی دارند و بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند اما پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی دارند. شستشوی پرده‌ ها می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و لازم است که مراحل و نکات مختلفی را رعایت کرد. در حقیقت شستن هر کدام از انواع پرده‌ها شرایط خاص خود را دارد و باید با آگاهی کامل اقدام به تمیز کردن آن‌ها نمود. در ادامه مطلب به بررسی ساده‌ ترین راه شستن پرده در ۵ گام پرداخته خواهد شد.

روش‌های شستن پرده‌

از آنجایی که پرده‌ ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند برای شستن آن‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به صورت کلی می‌توان از ۳ روش متفاوت برای شستشوی پرده استفاده کرد که شامل شستشو با ماشین لباسشویی، شستشو با دست و استفاده از بخارشو و خشک‌شویی پرده می‌باشند. هر کدام از این سه روش می‌توانند برای تمیز کردن و شستن پرده‌ های خاصی استفاده شوند و از مزایا و معایب منحصربه‌فردی برخوردار هستند. به صورت کلی برای شستن پرده‌ های سبک می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد اما برای شستن پرده‌هایی با بافت ظریف و نازک باید از روش‌های سنتی بهره برد. در حقیقت برای شستن هر کدام از انواع پرده‌ ها باید به مواردی همچون جنس، میزان آلودگی، حجم، نوع پرده و … توجه داشت.

ساده‌ ترین راه شستن پرده در ۵ گام

همان‌طور که گفته شد می‌توان برای شستن پرده‌ ها از ۳ روش اصلی استفاده کرد اما راحت‌ترین و سریع‌ترین روش، استفاده از ماشین لباسشویی است هرچند که حساسیت‌های خاص خود را دارد. برای شستن پرده‌ها با استفاده از ماشین لباسشویی باید مراحل مختلفی را رعایت کرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

ساده‌ ترین راه شستن پرده

  1. جدا کردن پرده‌ها از پایه

مرحله اول از شستن پرده‌ها جدا کردن آن از چوب پرده یا میله‌ها و پایه‌های آن است. معمولاً پرده‌ ها دارای پارچه‌های نازک و ظریفی هستند و می‌توانند به راحتی آسیب ببینند و به همین دلیل باید در جدا کردن آن‌ها از پایه‌ها دقت بالایی داشت. در حقیقت باقی ماندن قلاب‌ها، گیره‌ها و … بر روی پرده می‌تواند باعث آسیب دیدن آن‌ها شود.

  1. قرار دادن پرده در آب سرد

بعد از جدا کردن پرده از پایه و قبل از آنکه از مواد شوینده و … استفاده کرد بهتر است پرده‌ ها با استفاده از جاروبرقی تمیز شده و سپس آن را در یک تشت آب سرد یا ولرم قرار داد. تمیز شدن گرد و غبار پرده باعث می‌شود که شستن آن راحت‌تر شود. لکه‌هایی که بر روی پرده وجود دارند باید قبل از ورود به ماشین لباسشویی تمیز شوند تا باعث رنگ دهی و کدر شدن پرده نگردد.

  1. قرار دادن پرده در ماشین لباسشویی

بعد از انجام مراحل گفته شده لازم است که پرده‌ها را در داخل ماشین لباسشویی قرار داد و سپس با آب سرد اقدام به شستن آن‌ها کرد. مقدار پودر یا مایع لباسشویی باید به اندازه و مناسب انتخاب شود و در نهایت دستگاه با دور آرام روشن شود. نکته‌ای که در شستن پرده با ماشین لباسشویی باید رعایت کرد این است که نصف ظرفیت ماشین خالی باش تا پرده‌ها به خوبی شسته شوند.

  1. خشک‌کردن پرده‌

بعد از انجام ۳ مرحله قبلی پرده‌ ها باید خشک شوند. در اصل خشک شدن مناسب و اصولی پرده باعث می‌شود که طول عمر بالایی داشته باشد و از پوسیدگی آن جلوگیری شود. تعداد از پرده‌ها دارای کارت اطلاعات نیستند و به همین دلیل برای خشک کردن آن‌ها باید پرده را با حرارت کم در خشک‌کن قرار داد تا رطوبت و قطرات آب به صورت کامل از پرده حذف شوند. بعد از خشک شدن پرده باید آن را آویزان کرد تا دچار چروکیدگی نشود و به صورت صاف و مرتب بر روی پایه و میله قرار بگیرد.

  1. اتو کردن پرده‌ها

شستشوی تعدادی از پرده‌ها داخل ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به چروک شدن آن‌ها شود به همی دلیل لازم است که اتو شوند. البته تعدادی از پرده‌ها به محض آویزان شدن نیازی به اتو کشیدن ندارد. برای اتو کردن پرده‌ها نیز حتماً باید به کارت و برگه آن‌ها توجه شود تا از آسیب و خسارت دیدن آن‌ها جلوگیری شود.

۵ گام اصلی شستن پرده‌ ها با دست

شستشوی پرده‌ ها با دست و به شیوه سنتی نیز یکی از رایج‌ترین روش‌های شستشو است و همانند شستن با ماشین لباسشویی می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. برای شستن پرده‌ ها با دست نیز باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • در مرحله اول باید پرده‌ ها از پایه جدا شوند.
  • در مرحله دوم باید پرده را داخل یک تشت آب ولرم قرار داده و مدتی آن را در همین حالت رها کرد.
  • در مرحله سوم باید مواد شوینده را به اندازه مناسب بر روی پرده ریخته و آن را در ترکیب آب و مواد شوینده غوطه‌ور کرد.
  • در مرحله چهارم باید به آرامی اقدام به شستن پرده‌ ها کرد و تا زمان تمیز شدن لکه‌ها ادامه داد.
  • در مرحله پنجم هم پرده‌ ها باید کاملاً آبکشی شده و بعد از خشک شدن در محل خود آویزان شوند.

۵ گام اصلی شستن پرده‌ها با استفاده از بخارشو

استفاده از دستگاه بخارشو از جمله روش‌های کاربردی است که توسط بهترین قالیشویی نیز به کار می‌رود. در حقیقت مراحل شستن پرده‌ ها با استفاده از دستگاه بخار شو به شرح زیر هستند:

  • بعد از آنکه پرده‌ها از پایه و میله جدا و گردگیری شد باید مخزن آب دستگاه بخار شو را پر کرده و آن را روشن کرد تا کاملاً گرم شود.
  • در مرحله دوم باید نازل بخارشوی را به انتهای شلنگ و دسته آن متصل کرد و قبل از استفاده از آن آب موجود در نازل را خالی کرد و از وجود بخار در آن مطمئن بود.
  • در مرحله سوم باید نازل در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری پرده قرار گرفته و سپس اقدام به تمیز کردن آن نمود.
  • در مرحله چهارم باید سری دستگاه باید از بالا به پایین حرکت کند و تمامی قسمت‌های پرده را به آن تمیز نمود.
  • در مرحله پنجم هم باید اجازه داد پرده در حالت آویزان باشد تا به صورت طبیعی کاملاً خشک شود.

نکات اصلی در شستن پرده‌ها

همان‌طور که گفته شد می‌توان از روش‌های مختلفی برای شستن انواع پرده‌ ها استفاده کرد و هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. به صورت کلی و در صورت استفاده از هرکدام از این روش‌ها باید به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بهتر است پرده‌ هایی که دارای آستر هستند توسط شرکت‌های خشک‌شویی و قالیشویی شسته شوند تا آسیب نبینند.
  • از ماشین لباسشویی برای شستن پرده‌ های بزرگ و حجیم استفاده نشود.
  • پرده‌ ها باید زمانی آویزان شوند که هنوز مقداری رطوبت در آن‌ها وجود دارد، این کار باعث صاف شدن آن‌ها می‌شود.
  • برای انتخاب روش شستشوی انواع پرده‌ ها حتماً باید به نوع و جنس و حجم آن توجه شود.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن و کثیف شدن زیاد پرده‌ ها بهتر است که به صورت هفتگی گردگیری شوند.

جمع‌بندی نهایی

پرده‌ها از اجزا و ارکان اصلی دکوراسیون به شمار می‌روند و می‌توانند به مرور زمان دچار آلودگی شوند و نیاز به شستشو داشته باشند. برای شستن انواع پرده‌ ها می‌توان از سه روش اصلی استفاده از روش سنتی و دستی، استفاده از ماشین لباسشویی و استفاده از دستگاه بخار شو بهره برد که هر کدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. برای ثبت سفارش به صورت آنلاین می توانید وارد قسمت قالیشویی آنلاین شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *