حساسیت به فرش ماشینی + علائم و راه درمان

حساسیت به فرش ماشینی

حساسیت به فرش ماشینی یکی از مشکلاتی است که شاید بسیاری از افراد به آن گرفتار شوند. این حساسیت می‌تواند خود را با مشکلات مختلفی مثل عطسه‌های مداوم، احساس خارش و … نشان می‌دهد و اگر آن را جدی نگیرید، بعد‌از‌مدتی مشکلات زیادی برایتان به‌بار می‌آورد.

در بسیاری از مواقع علت ایجاد حساسیت توسط فرش آلودگی آن است که با مراجعه به قالیشویی معتبر می‌توانید تمام آلودگی‌های داخل تار و پود‌های آن را از بین ببرید؛ اما گاهی اوقات به‌دلیل مواد و الیاف استفاده‌شده در قالی دچار حساسیت می‌شوید که در این زمان هرچه زودتر باید برای رفع مشکل چاره‌ای بیندیشید.

راهکار رفع حساسیت به فرش ماشینی چیست؟ این حساسیت‌ها واقعاً از کجا می‌آیند و چطور منجر به بروز برخی واکنش‌ها از سوی بدن ما می‌شوند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به‌خود درگیر می‌کنند.

علائم حساسیت به فرش ماشینی چیست؟

اگر در زمان حضور در خانه دائماً دچار مشکلاتی مثل خارش گلو یا بینی می‌شوید و عطسه‌های مداوم دارید، به احتمال زیاد عوامل حساسیت‌ زا در اطرافتان هستند و بدنتان را تحریک می‌کنند. اگر تمام قسمت‌های خانه را بررسی کردید و عاملی یافت نشد، به احتمال زیاد مشکل از فرش‌هاست. در واقع بسیاری از قالی‌های ماشینی به دلایل مختلف حساسیت‌هایی به‌وجود می‌آورند که موجب آزار و اذیت بدن برخی افراد می‌شوند.

از‌آنجا‌که قیمت قالیشویی بسیاری از مراکز شستشوی فرش و قالی مناسب است، ابتدا می‌توانید فرش را به این مجموعه‌ها بفرستید تا تمام آلودگی‌های آنها از بین برود؛ اما اگر با وجود انجام این کار همچنان مشکل وجود داشت، به‌احتمال زیاد با عوض‌کردن فرش مشکل برطرف می‌شود.

زمانی که روی فرش‌های ماشینی راه می‌روید، مواد حساسیت‌زای آنها در هوا پخش می‌شود. همین اتفاق نیز کافیست تا مشکلات زیادی برایتان به‌وجود بیاید. حساسیت‌های ناشی از فرش‌های ماشینی خود را با بسیاری از علائم دیگر نشان می‌دهند که برخی از آنها عبارت هستند از:

  • کهیر
  • قرمزی پوست و خارش آن
  • احساس فشار در قسمت قفسه سینه
  • خس‌خس سینه
  • تنگی نفس
  • سرفه‌کردن
  • آبریزش بینی و چشم
  • دشواری در تنفس

حساسیت به فرش ماشینی

مواد حساسیت زا در فرش ماشینی چه هستند؟

بسیاری از مواد آلرژیک ناگریز با باز‌کردن درب پنجره‌ها، درب خانه، راه‌رفتن با کفش‌ها در محیط خانه و … به‌داخل فرش‌ها راه پیدا می‌کنند و مهمان خانه‌تان می‌شوند. در واقع به‌واسطه نیروی جاذبه زمین، این مواد در هوا معلق نبوده و خارج نمی‌شوند، بلکه به یک سطح چسبنده مثل پرز‌های فرش می‌چسبند.

مو‌های ریز حیوانات یا پرز بدن آن‌ها، آلودگی‌ها، بخش میکروسکوپی حشرات، آلاینده‌های مواد غذایی، کپک‌ها، گردوخاک و سایر آلودگی‌ها از جمله مواد آلرژیکی هستند که می‌توانند سلامتتان را به‌خطر بیندازند.

در بسیاری از مواقع هیچ عامل آلودگی‌زایی از بیرون به داخل خانه راه پیدا نمی‌کند و مشکل از چسب تار و پود قالی‌هاست. در واقع این چسب تار و پود را کنار یکدیگر نگه می‌دارد، اما در بدن برخی افراد موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود. علاوه‌براین مواد استفاده‌شده و ترکیبات آلی داخلی قالی‌ها واکنش‌های آلرژیک به‌همراه دارند و روی دستگاه تنفسی‌تان تأثیر منفی می‌گذارند. در قسمت لفاف فرش نیز از موادی مثل فرمالدهید و استیرین استفاده می‌کنند که هر ۲ این مواد مشکلات بسیار زیادی برای بدن برخی به‌وجود خواهند آورد.

نحوه درمان حساسیت به فرش ماشینی

اگر متوجه شدید که مشکل از طرف فرش نازنینتان است، اکنون باید به‌دنبال روش‌های درمانی مناسب برای رفع آلرژی‌های به‌وجود‌آمده باشید. اما چه راهکاری برای درمان این مشکلات وجود دارد؟

  • مصرف آنتی هیستامین

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی دارو‌های بدون‌نسخه‌ای هستند که در داروخانه‌ها به‌فروش می‌رسند. این دارو‌ها به‌خوبی می‌توانند روی کاهش آلرژی‌هایتان تأثیر بگذارند و به‌مرور آنها را محو کنند.

  • کرم های هیدروکورتیزون

اگر می‌خواهید علائم مربوط به درماتیت تماسی مثل کهیر را از روی بدنتان محو کنید، پیشنهاد می‌دهیم که از استروئید‌های موضعی مثل کرم‌های هیدروکورتیزون استفاده کنید.

  • استفاده از روش های درمانی آسم

افراد مبتلا به آسم در بسیاری از مواقع به‌دلیل شدت بالای مواد آلرژی‌زا به اسپری‌های استنشاقی نیاز دارند تا با استفاده از آنها جلوی حملات آسم را بگیرند. همچنین آنها می‌توانند از دارو‌های ضدالتهابی خوراکی و نبولایزر نیز استفاده کنند تا مبادا مواد آلرژی‌زا فرش روی بدن آنها تأثیر بگذارد.

  • ایمونوتراپی

برخی تزریق‌ها به‌منظور کاهش علائم آلرژیک در بدن انجام می‌شوند و در طول مدت زمان میزان آنها را بسیار پایین می‌آورند. این دارو به‌خصوص برای افرادی که حیوان خانگی مثل سگ یا گربه دارند نیز بسیار پیشنهاد می‌شود. با ایمونوتراپی می‌توانید جلوی تأثیر کپک، گردوخاک و آلودگی را بگیرید و مانع از تأثیر منفی آنها برروی بدنتان شوید.

نکته های مهم برای حساسیت به فرش ماشینی

توجه به چند نکته مهم در زمان بروز حساسیت به فرش ماشینی اهمیت زیادی دارد، این نکته‌ها عبارت هستند از:

  1. از جاروبرقی‌هایی با امکاناتی مثل فیلتر قدرتمند ذرات ریز استفاده کنید و هر هفته خانه را جاروبرقی بکشید تا تمام این مواد از سطح فرش جمع‌آوری شوند.
  2. در صورت‌داشتن حیوان خانگی حتماً پرز‌ها و مو‌های بدن او را از سطح زمین، مبلمان و … جمع‌آوری کنید و مانع پخش آنها در خانه شوید.
  3. با استفاده از بخار فرش‌های خود را تمیزکاری کنید و مطمئن شوید که هوای کافی برای خشک‌شدن سریع آنها نیز وجود دارد.
  4. در طول فصل‌های پر آلرژی پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا مبادا باعث ورود مواد حساسیت‌زا به داخل خانه شوند.
  5. از سیستم‌های تصفیه و فیلتر هوا استفاده کنید تا جلوی انتشار مواد حساسیت‌زا را بگیرید.

حساسیت به فرش

حساسیت به فرش ماشینی، اتفاقی متداول اما قابل درمان

حساسیت به فشاری ماشینی اتفاقی متداول است که در طول سال افراد بار‌ها با آن درگیر می‌شوند. با استفاده از نکته‌های مربوط به جلوگیری از این اتفاق، شناخت راه‌های درمان و شناخت مواد آلودگی‌زا اکنون بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید و جلوی انتشار مواد آلوده‌کننده محیط را بگیرید. در این زمان پیشنهاد می‌دهیم که حتماً از خدمات قالیشویی‌های حرفه‌ای نیز بهره‌مند شوید تا اگر هیچ‌کدام از راهکار‌ها جواب ندادند، قالیشویی‌ها با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته فرش‌ها را به‌طور کامل بشویند و تمام آلودگی‌های آنها را از بین ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *