نحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه و راه‌های مراقبت از آن

تمیز کردن مبل چرم در خانه

مبلمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی شناخته می‌شود و در کنار آسایشی که برای افراد فراهم می‌کند می‌تواند جذابیت و زیبایی زیادی به محیط بدهد. امروزه مبلمان از تنوع بالایی برخوردار بوده و از مواد و متریال های مختلفی ساخته می‌شوند. مبلمان چرمی یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع مبلمان ها است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما در علی رغم زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند در صورت لکه‌ دار شدن چالش‌ها و مشکلاتی ایجاد کند. تمیز کردن و شستشوی مبلمان چرمی نیازمند داشتن آگاهی بالایی بوده و به تکنیک‌های خاصی نیاز دارد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه و راه‌های مراقبت از آن پرداخته خواهد شد.

نحوه شستشوی صحیح مبل چرمی

همان‌طور که گفته شد نحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه می‌تواند چالش‌ها و مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. قبل از هرگونه اقدامی برای تمیز کردن و شستن مبل‌های چرمی لازم است که با استفاده از جاروبرقی گردوغبار و آلودگی‌های مختلف سطح آن را تمیز کرد و برای این کار باید از برس‌های مخصوص جاروبرقی استفاده نمود. با استفاده از برس های مخصوص می‌تواند هرگونه آلودگی، گردوغبار و مواد خشک موجود در بخش‌های مختلف مبل را تمیز کرد. در حقیقت باقی ماندن مواد بر روی مبلمان چرمی باعث می‌شود که در زمان تمیز کردن لکه‌های بیشتری بر روی آن تشکیل شود و حتی ممکن است منجر به آسیب دیدن آن شود. برای تمیز کردن و شستن مبل چرمی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

تمیز کردن مبل چرم در خانه

  • شستشوی مبل با استفاده از شوینده‌های مختلف

خوشبختانه می‌توان از شوینده‌ها و مواد مختلفی برای شستن و تمیز کردن مبلمان چرمی بهره برد که رایج‌ترین آن‌ها شامل محلول آب و مایع ظرف‌شویی، عصاره تارتار و آب‌لیمو، الکل ایزوپروفیل، محلول‌های آماده و … هستند. پس از جاروکشیدن مبل و انتخاب یکی از مواد گفته شده می‌توان یک دستمال نرم و تمیز را انتخاب کرده و آن را به ماده شوینده آغشته نمود و با حرکت‌های دایره‌وار لکه‌های موجود در مبلمان را تمیز کرد. بعد از آنکه مواد لکه از بین رفت باید از یک دستمال تمیز دیگر استفاده کرد و رطوبت باقی مانده بر روی محل لکه را نیز خشک کرد چراکه باقی ماندن رطوبت می‌تواند منجر به آسیب دیدن چرم مبلمان شود.

بعد از انجام مراحل گفته شده می‌توان از مواد تمیزکننده مخصوص مبل استفاده کرد که دارای خاصیت تمیزکنندگی بوده و به ماندگاری مبل نیز کمک می‌کنند. این مواد باید بر روی یک دستمال اسپری شده و با حرکت دایره‌وار اقدام به تمیز کردن مبل نمود.

  • استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن مبل چرمی

دومین روش که در شرکت‌های قالیشویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از دستگاه بخارشوی است. در حقیقت بخار قدرت تمیزکنندگی بسیار خوبی دارد و می‌تواند هر نوع لکه‌های را از سطح مبلمان چرمی تمیز کند بدون آنکه آسیبی به آن وارد نماید. دستگاه بخارشو می‌تواند بخار آب را در فشارهای مختلفی به سطح چرم اسپری کرده و همانند جاروبرقی لکه‌ها و آلودگی‌های آن را از بین ببرد. برای آنکه دستگاه بخارشو کیفیت و راندمان بهتری داشته باشد می‌توان از مواد شوینده در داخل مخزن آن نیز استفاده کرد.

  • روش‌های مختلف پاک کردن لکه‌های مبل چرمی

هرچند که مبلمان چرمی برخلاف مبلمان پارچه‌ای و … می‌تواند در برابر بعضی از آلودگی‌ها مقاومت بالایی داشته باشد اما ممکن است پاک کردن تعدادی از لکه‌های آن نیز کار دشواری باشد. در حقیقت تمیز کردن گرد و غبار و لکه‌های خشک از مبلمان چرمی کار ساده‌ای بوده و می‌توان به کمک جاروبرقی، دستمال کشی و … آن‌ها را از بین برد. لکه‌هایی همچون لکه ناشی از چربی، لکه ناشی از جوهر و … شرایط متفاوتی داشته و لازم است که از مواد ویژه‌ای برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد. روش مناسب برای تمیز کردن انواع لکه‌ ها به شرح زیر هستند:

  • برای تمیز کردن لکه چربی از مبلمان چرم می‌توان از موادی متعددی استفاده کرد اما جوش‌شیرین می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در این روش مقداری جوش‌شیرین را روی محل لکه چربی می‌ریزند و بعد از چند ساعت بقایای آن را تمیز کرده و در نهایت با یک دستمال مرطوب محل لکه را خشک می‌کنند.
  • برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن جوهر نیز می‌توان از الکل استفاده کرد. الکل یک حلال قوی است و می‌تواند به راحتی لکه‌های جوهر را از بین ببرد و در نهایت نیز می‌توان با استفاده از یک دستمال خیس محل لکه را تمیز و خشک نمود.
  • آب و سرکه، محلول آب و مایع ظرف‌شویی، جوش‌شیرین، خمیردندان، آب اکسیژنه، آب و صابون، شامپوفرش و … از دیگر موادی هستند که برای تمیز کردن لکه‌های مختلف مبل چرمی به کار می‌روند.

راهکارهای مراقبت و نگهداری از مبلمان چرمی

همان‌طور که گفته شد تمیز کردن لکه‌ های مبلمان چرمی می‌تواند سختی‌ها و چالش‌های خاصی داشته باشد به همین دلیل بهتر است که در نگهداری و مراقبت از آن دقت بالایی داشت. از جمله مهم‌ترین نکات در نگهداری این مبلمان می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • در زمان خرید مبلمان باید به دقت کیفیت چرم آن بررسی شود. چرم مبل باید کاملاً یکدست، یکنواخت و یک رنگ باشد. همچنین چرم مبل باید کامل نرم و انعطاف‌پذیر باشد.
  • برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، ترک‌خوردگی و سفت شدن چرم مبلمان باید به صورت مرتب از جاروبرقی برای نظافت آن استفاده کرد و به صورت مرتب آن را گردگیری نمود.
  • در صورتی که مواد خوراکی و نوشیدنی های مختلف بر روی مبل ریخته شد باید بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن نموده و از سفت و کهنه شدن آن جلوگیر نمود.
  • برای ماندگاری و طول عمر بیشتر می‌توان از مواد نگهدارنده و محافظت‌کننده مبل‌ها مانند واکس‌های مخصوص، روغن دانه کتان، روغن لیمو و … استفاده کرد.
  • از قرار دادن مبلمان چرمی زیر نور مستقیم خورشید برای مدت‌های طولانی خودداری شود.
  • به هیچ عنوان نباید برای بلند مدت از واکس یا روغن چرم استفاده کرد.
  • در صورتی که فرد مهارت و دانش کافی برای شستشوی مبلمان چرمی را نداشت بهتر است که از خدمات قالی‌شویی استفاده نماید.
  • حتی‌الامکان نباید از تمیزکننده‌های تجاری برای تمیز کردن مبل استفاده کرد چرا که این مواد از ترکیبات شیمیایی مختلفی برخوردار بوده و قدرت اسیدی بالایی دارند و احتمال دارد به مبل آسیب بزنند.

جمع‌بندی نهایی

مبلمان چرمی از محبوب‌ترین و زیباترین مبل‌ها به شمار می‌روند و می‌توانند جذابیت زیادی به دکوراسیون داخلی منازل بدهند. برای شستشو و نگهداری مبل‌ های چرمی لازم است که به نکات و عوامل مختلفی توجه داشت چرا که این مبل‌ها در صورت لکه گرفتن چالش‌های مختلفی برای افرای ایجاد می‌کنند. برای تحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه از روی مبلمان چرمی می‌توان از مواد تمیز کننده مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها جوش‌ شیرین، الکل، مایع ظرف‌ شویی و … هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *