نحوه تمیز کردن میز اداری و مبلمان اداری

تمیز کردن مبلمان اداری

تمیز کردن مبلمان اداری و میز اداری جز اصول اساسی برای حفظ بهداشت محیط کاری است. البته گاهی برخی از شرکت‌ها بودجه کافی ندارند تا همه سرویس چوب را برای شستشو به قالی شویی بدهند. در این صورت لازم است تا برخی از تمیزکاری‌ها را خودشان انجام دهند.

چگونه میز اداری را تمیز کنیم؟

میزهای اداری، جز مهم‌ترین بخش‌های یک محیط کاری محسوب می‌شوند. تمیز نگه داشتن میزهای اداری نه تنها از جهت حفظ بهداشت اهمیت دارند که باعث می‌شوند تا هنگام کار و قرارهای کاری احساس بهتری داشته باشید. با توجه به اینکه میز از چه جنسی بوده، نحوه تمیز کردن آن هم متفاوت است. به طور کلی میزها چوبی، لمینت، فلزی یا وینیل و کروم هستند.

تمیز کردن میزهای وینیل و کروم

میزهای وینیل و کروم به گونه‌ای هستند که هرچه بیشتر آن‌ها را تمیز کنید، کیفیت آن‌ها بهتر می‌شود. فقط نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید به سراغ شوینده‌های قوی بروید. روش شستشو هم این بوده که محلول‌هایی را انتخاب کنید که pH خنثی دارند تا به بافت میز آسیبی وارد نشود. اگر هم می‌توانید قبل از تمیز کردن کل میز، این محلول را روی بخشی از آن امتحان کنید.

تمیز کردن میزهای فلزی

میزهای فلزی برای تمیز کردن نیاز به تجهیزات و مواد شوینده خاصی ندارند. هنگام تمیز کردن میزهای فلزی لازم است تا یک شوینده ملایم مانند اسپری پاک کننده شیشه را روی بدنه اسپری کرده و با یک دستمال نخی سطح آن را تمیز کنید. در این صورت خواهید دید که به راحتی تمام میز تمیز و براق می‌شود.

تمیز کردن میزهای چوبی

یکی از سخت‌ترین میزها برای تمیز کردن، میزهای چوبی هستند. این مدل میزها حتما باید یک لایه محافظ روی آن‌ها زده شده باشد. در غیر این صورت اولین باری که آن را تمیز کنید، لکه‌ها تا همیشه باقی خواهند ماند. برای تمیز کردن میز اداری چوبی باید از یک شوینده بسیار ملایم و ترکیب شده با آب استفاده کنید. یک ابر را کمی به این شوینده آغشته کنید و روی سطح میز بکشید. سعی کنید از پولیش هم زمانی استفاده نمایید که میز به طور کامل خشک شده باشد.

تمیز کردن میزهای لمینت

لمینت ماده‌ای بوده که در برابر آب، لکه‌ها، خراش و ضربه مقاوم است. بنابراین اگر روی میز اداری از یک لایه لمینت استفاده شده باشد، شستشوی آن نسبتا راحن است. برای تمیز کردن بهتر است مایع شوینده ملایم را با آب ترکیب کرده و پارچه یا ابر نرمی را به آن آغشته کنید. سپس روی سطح میز کشیده تا آلودگی‌ها از آن پاک شود. سپس با یک دستمال پنبه‌ای هم این مواد شوینده را از روی میز خشک کنید.

تمیز کردن مبلمان اداری

بهترین روش‌های تمیز کردن مبلمان اداری

لکه‌هایی که روی مبلمان اداری ایجاد می‌شود با لکه‌های روی میزهای اداری متفاوت است. از طرفی نحوه تمیز کردن آن هم متفاوت بوده و باید با توجه به متریال استفاده شده در مبلمان، تمیزکاری را انجام دهید. اگر مبلمان خود را از برندهای شناخته شده خریداری کرده باشید، به همراه آن دفترچه راهنما هم وجود دارد.

مبلمان چرمی

مبلمان چرمی از آن دست مبلمان‌هایی بوده که تمیز کردن آن از دیگر مدل‌ها راحت‌تر است. البته از طرفی نگهداری از مبلمان چرمی هم در مقایسه با پارچه‌ای و پلاستیکی سخت‌تر خواهد بود. با این حال روش‌های مختلفی برای شستشو و تمیز کردن مبلمان چرمی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

پاک کننده چرم: اولین و ساده‌ترین راه برای تمیز کردن مبلمان چرمی، خرید پاک کننده چرم است. با استفاده از محلول پاک کننده و یک دستمال می‌توانید به راحتی هر لکه‌ای را از روی چرم پاک کنید.

آب و الکل: روش بعدی برای تمیز کردن مبلمان چرمی این است که آب و الکل را با هم مخلوط کنید. برای اختلاط هم باید نسبت‌ها یکسان و برابر باشند. سپس دستمالی را به این محلول آغشته کرده و روی سطح مبلمان بکشید. با این کار نیازی به مراجعه به قالی شویی ندارید.

سرکه سفید و روغن زیتون: راه دیگری که می‌توان با آن مبل‌های اداری چرم را تمیز کنید، ترکیب سرکه و روغن زیتون است. سرکه لکه‌ها را از بین برده و روغن زیتون مانع از ترک خوردن چرم می‌شود.

مبلمان فلزی

استفاده از مبلمان فلزی در اداره، چندان مرسوم نیست اما اگر از این مدل مبلمان استفاده کردید، باید بدانید که تمیز کردن آن چندان سخت نیست. برای تمیز کردن مبل‌های اداری فلزی باید از آب و یک شوینده مناسب مانند شامپو فرش یا مایع شستشو استفاده کنید. این دو را ترکیب کرده و با یک ابر نرم روی تمام مبل بکشید. سپس با یک دستمال پنبه‌ای خشک، سطح شستشو داده شده را خشک کنید.

مبلمان پارچه‌ای

از آن جایی که تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای بدون مراجعه به قالی شویی نسبتا سخت و دشوار بوده، بنابراین حتما هنگام خرید به کیفیت بالای محصول دقت کنید. اگر جنس پارچه باکیفیت باشد، شستشوی آن چندان کار سختی نخواهد بود. برای تمیز کردن مبلمان اداری پارچه‌ای باید ابتدا سطح آن را جاروبرقی کشیده تا تمام گرد و خاک از روی‌ آن پاک شود. سپس با استفاده از محلول شامپو فرش و آب به همراه یک دستمال نخی یا پنبه‌ای مبلمان را تمیز کنید. بعد هم آن را در معرض هوا قرار دهید تا سریع‌تر خشک شود. اگر با این روش مبلمان شما تمیز نشد، لازم است تا حتما به قالی شویی مراجعه نمایید.

مبلمان چوبی

اگر برای اداره خود صندلی و مبلمان چوبی خریداری کرده‌اید، تمیز کردن آن نسبتا ساده است. دقت نمایید مبلمانی خریداری کنید که روی بخش‌های چوبی آن یک لایه محافظتی مانند سیلر و کیلر کشیده شده باشد. در این صورت اگر مبلمان کثیف شود با دستمال و اسپری شیشه پاک کن می‌توانید آن را تمیز کنید.

یک روش دیگر برای اینکه هم مبلمان تمیز شود و هم ظاهر آن براق شود، این است که از پولیش استفاده کنید. پولیش را روی یک تکه ابر کشیده و به تمام مبلمان بکشید. البته قبل از هرچیزی باید تست رنگ را انجام دهید تا این کار باعث از بین رفتن یا تغییر رنگ مبلمان نشود.

اصول مهم در نگهداری از میز اداری و مبلمان اداری

اصول مهم در نگهداری از میز اداری و مبلمان اداری این است که اولا نیازی نیست تا هر هفته تمام بخش‌های مبلمان و میزها را عمیق تمیز کنید. کشیدن دستمال و گردگیری کردن، کفایت می‌کند. با این حال اگر تردد در محیط کار شما زیاد بوده و به همین دلیل سرویس اداری به سرعت کثیف می‌شود، شاید لازم باشد تا با یک تیم قالی شویی صحبت کنید تا فرآیند شستشو را برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *