آموزش شستشوی انواع مبل در خانه بدون نیاز به دستگاه

آموزش شستشوی انواع مبل در خانه

شستشوی مبل در قالیشویی باعث می‌شود تا همه لکه‌های مقاوم و قدیمی آن به طور کامل پاک شود. این در حالی بوده که گاهی نمی‌توانیم به قالیشویی مراجعه نماییم و نیاز داریم تا لکه را در منزل بدون دستگاه تمیز کنیم. در این صورت باید ابتدا لکه را شناسایی کرده و سپس به دنبال روش‌های شستشو باشیم. در این مقاله ما درباره انواع روش‌های شستشوی مبلمان در خانه صحبت می‌کنیم.

مراحل مقدماتی شستشوی مبل

مبلمان در فضاهای داخلی مانند خانه به دلیل کاربردی‌ بودن، به دفعات مکرر هم استفاده می‌شود. بنابراین مستعد انواع لکه و کثیفی بوده و باید هم بلافاصله آن را تمیز کنید. قبل از هر چیزی سعی کنید اگر در خانه کودک خردسال دارید یا میزبان مهمان‌های متعددی هستید، حتما روی مبل یک پارچه بیندازید. با این حال اگر هم کثیف شد نگران نباشید زیرا مراحل مختلفی برای تمیز کردن آن وجود دارد.

آموزش شستشوی انواع مبل در خانه

قدم اول؛ شناسایی مشکل

در قدم اول باید ببینید که مشکل چه بوده و چرا نیاز به شستشوی مبل دارید. ممکن است در اثر استفاده زیاد، مبل کثیف شده یا ماده غذایی روی آن ریخته باشد. بنابراین مشخص کردن دلیلی که قصد دارید مبلمان را تمیز کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر لکه جوهر روی مبل ریخته باشد، نیاز به روش شستشوی متفاوت‌تری دارید. این در حالی بوده که برخی از لکه‌ها به راحتی در منزل پاک نمی‌شوند و باید به قالیشویی مراجعه کنید.

قدم دوم؛ مطالعه برچسب مبل

اگر مبلمان شما دفترچه راهنما دارد، بهتر است به سراغ آن بروید. در دفترچه راهنما احتمالا روش‌های پاک کردن هر لکه مشخص شده است. در صورتی که دفترچه راهنمایی وجود نداشته باشد، مطمئنا یک برچسب راهنما روی مبل وجود دارد. ممکن است این برچسب در پشت یا زیر مبل چسبیده باشد که روی آن علائم مختلفی نقش بسته است. هریک از این علائم، معنای خاص خود را دارند و نشان دهنده یک روش شستشو و ممنوعیت‌های پارچه هستند. به عنوان مثال در زیر بخشی از این علائم را مشاهده می‌کنید:

  • X: شستشوی مبل با شامپو فرش
  • S: شستشو و تمیز کردن مبل با بخارشوی
  • O: شستشوی مبل با آب سرد
  • WS: شستشوی مبل با آب و مواد شیمیایی
  • W: استفاده از آب یا بخارشوی بدون مواد شوینده

قدم سوم؛ پاکسازی اولیه

در قدم سوم برای اینکه نیازی به قالیشویی نداشته باشید، باید مراحل اولیه شستشوی مبل را انجام دهید. انجام این پاکسازی کمک می‌کند تا شستشوی مبل راحت‌تر انجام شود.

ماده غذایی یا عامل کثیف کننده را از روی مبل بردارید. به عنوان مثال هنگام میل کردن میوه، یک توت فرنگی روی مبل افتاده است. به محض اینکه متوجه آن شدید، توت فرنگی را ازروی مبل بردارید.

محل مورد نظر را با یک دستمال مرطوب بکشید تا آلودگی‌های تازه به سرعت از روی آن پاک شود. دقت کنید که آب باید ولرم باشد و از آب جوش اجتناب کنید.

گرد و خاک روی مبل را با یک جاروبرقی تمیز کنید تا آلودگی‌های قدیمی هم از روی مبلمان و کوسن‌ها پاک شوند.

اگر داخل خانه پت دارید یا لباس‌هایتان پرز می‌دهند، قبل از شستشوی مبل حتما از یک رول پرزگیر هم استفاده کنید.

پاک کردن لکه نوشابه از روی مبل

یکی از عمده‌ترین دلایل کثیف شدن مبلمان، ریختن انواع نوشیدنی مانند چای، نوشابه و شربت روی مبل است. هنگامی که چنین اتفاقی افتاد، ابتدا با یک قاشق، آن مقدار از مایع موجود روی مبل را که می‌توانید، بردارید. سپس باید مقداری نمک روی مبل و قسمت‌های لکه شده بریزید.

در نظر داشته باشید که اگر مقدار نمک زیاد باشد، بهتر است. بعد از ۱۵ دقیقه با یک دستمال نخی و مرطوب نمک‌ها را از روی مبل بردارید. اگر این کار را بلافاصله انجام دهید، احتمالا لکه به طور کامل تمیز شود اما اگر لکه کهنه باشد، ممکن است نیاز به مراجعه به قالیشویی داشته باشید.

پاک کردن لکه خون از روی مبل

پاک کردن لکه خون از روی مبلمان و فرش یکی از کارهای سخت و دشوار بوده زیرا اگر لکه خشک شده باشد، دیگر به راحتی نمی‌توان آن را پاک کرد و نیاز به مراجعه به قالیشویی دارید. در نتیجه اگر اتفاقی رخ داد و خونی روی مبل ریخته شد، در سریع‌ترین زمان ممکن مراحل تمیزکاری را انجام دهید.

برای این کار باید با آب سرد و نشاسته یک ترکیب خمیر مانندی را تهیه کنید. این ترکیب خمیر مانند را روی نقطه‌ای که خونی بوده بکشید و اجازه دهید تا استراحت کند. ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت بعد، خمیر را از روی مبلمان برداشته و با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. در این لحظه متوجه می‌شوید که هیچ اثری از لکه خون باقی نمانده است.

پاک کردن لکه چربی از روی مبل

بیشترین مشکلی که هنگام شستشوی مبل پیش می‌آید این است که لکه چربی به راحتی از روی اجسام پاک نمی‌شود. برای پاک کردن انواع لکه‌های چربی ابتدا باید جسم خارجی را بردارید. سپس با استفاده از نمک و الکل، محلولی را تهیه کنید. این محلول را روی مبلمان اسپری کنید تا چربی را در خود حل کند.

موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که شاید لکه چربی مقاوم باشد. در این صورت باید نمک را به صورت جداگانه روی لکه بپاشید و چند دقیقه‌ای اجازه دهید تا استراحت کند. سپس الکل را روی آن اسپری کنید. بعد هم با یک دستمال پارچه‌ای مرطوب جای لکه را تمیز کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی مبل

از جمله اتفاقاتی که ممکن است هر لحظه در خانه رخ دهد، ایجاد لکه جوهر خودکار روی پارچه مبل بود که به سادگی نیز تمیز نخواهد شد. ابتدا باید تا جای ممکن رنگ جوهر را از پارچه بیرون بکشید. برای این کار ابتدا کمی نمک روی آن تکه ریخته و پس از جذب شدن، آن را به کمک یک پارچه تمیز یا پنبه از روی محل مورد نظر بردارید.

برای از بین بردن اثر جوهر باید یک محلولی به کمک گلیسیرین و آمونیاک ساخته و سپس آنقدر روی محل ماساژ دهید تا شستشوی مبل انجام شده و رنگ را از آن بیرون بکشد. در نهایت برای رسیدن به نتیجه مطلوب، منطقه بزرگ‌تری را به کمک شامپو بشویید تا اثری از لکه و تلاش شما برای پاک کردن آن باقی نماند.

پاک کردن لکه رنگ از روی مبل

در اغلب مواد غذایی و یا لوازم خانه، مواد رنگی به کار رفته و بسیار محتمل است که شما یا فرزندتان به صورت اتفاقی بخشی از پارچه مبل را رنگی کنید. برای پاک کردن این نوع لکه‌ها به جای مراجعه به قالیشویی، بهترین کار استفاده از شامپو فرش و آب است.

البته اگر جنس مبل شما حساس است، از مواد شوینده ملایم یا شامپوها نیز می‌توانید کمک بگیرید. با حل کردن آن‌ها در آب و ایجاد کف، می‌توانید نتیجه را با برس یا پارچه سفید روی محل کثیف شده بکشید تا رنگ از روی مبل بلند شود.

بهترین روش شستشوی مبلمان

استفاده از روش‌های بیان شده، کمک می‌کند تا کثیفی‌ها و آلودگی‌های روی پارچه مبلمان به طور کامل تمیز شود. با این حال ممکن است برخی لکه‌ها مقاوم باشند و هیچ یک از این روش‌های خانگی هم برای تمیز کردن آن‌ها اثر نداشته باشد. در این صورت باید به قالیشویی مراجعه کنید تا شستشو با دستگاه را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *