آموزش شستن پرده مخمل در خانه بدون دردسر!

شستن پرده مخمل

استفاده  از پارچه‌های مخمل از زمان‌های بسیار دور یکی از محبوب‌ترین المان‌های دکوراسیون منازل بوده است. زیبایی و جذابیت متفاوتی که این پارچه‌ها به محیط اضافه می‌کنند، باعث شده تا پارچه مخمل به یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در منازل و محیط‌های مختلف تبدیل شود. یکی از موارد استفاده از این پارچه‌ها در پرده است. اما یکی از مهم‌ترین مشکلات مخمل این است که در زمان شستشو ما را با چالش‌های متفاوتی مواجه می‌کند. برای رفع این مشکل، قصد داریم داریم تا در این مقاله با هم مراحل شستن پرده مخمل را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

شستن پرده یکی از جمله مواردی است که اگر با روش‌های انجام آن آشنایی نداشته باشید، می‌توانید به پارچه آن‌ها آسیب برسانید. به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند تا این کار را به شرکت‌های قالیشویی بسپارند. اگر شما هم به دنبال یک مرکز شستشوی پرده هستید، می‌توانید به بانو اعتماد کنید.

دلیل محبوبیت پرده مخمل

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، پرده‌های مخمل از محبوبیت بالایی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان پیشینه این پارچه دانست؛ در گذشته، مخمل، پارچه‌ای اشرافی شمرده شده و در کاخ‌ها، عمارت‌ها و سالن‌های مجلل برای پرده و مبلمان از آن استفاده می‌شد. به همین دلیل این باور در نظر مردم شکل گرفته و ترجیح می‌دهند از این جنس برای قسمت‌های مختلف محل موردنظرشان استفاده کنند.

همچنین مخمل را می‌توان با دیگر جنس پرده‌ها و رنگ‌های گوناگون نیز ست کرد. از طرفی دیگر اگر می‌خواهید میزان نور ورودی به منزلتان را کاهش داده و به خصوص در صبح‌ها نور کمتری را وارد اتاق کنید، بهترین انتخاب می‌تواند پرده مخمل باشد؛ این پرده با بافت ضخیم و متراکمی که دارد از نفوذ نور به داخل اتاق جلوگیری می‌کند.

 


پیشنهاد مطالعه: یکی از دیگر جنس‌های محبوب برای پرده‌ها، جنس تور است. در مقابل نیز تعداد افراد بیشتری برای شستشوی آن با مشکل مواجه می‌شوند. اگر شما هم پرده توری دارید و می‌خواهید برای کنترل بهتر هزینه‌ها، آن‌ها را در خانه بشویید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو، از محتوای مقاله شستشوی پرده توری استفاده کنید.


 

شستشوی پرده مخمل

مراحل شستن پرده مخمل

در اپلین قدم، شما باید گردوخاک موجود روی پرده را با کمک جاروبرقی از بین ببرید. به یاد داشته باشید که در این مرحله نباید از دستمال خیس استفاده کنید؛ زیرا فشار وارده باعث می‌شود تا غبار بیشتر به خورد پارچه برود.

«نکته مهم در زمان استفاده از جاروبرقی، قدرت مکش آن است که باید در کمترین قدرت ممکنه باشد تا به بافت پارچه آسیبی وارد نکند.»

نکته مثبت در مورد پارچه‌های مخمل این است که عموما برچسبی دارند که درمورد نحوه شستشو و خشک کردن آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس حتما پیش از شستشوی پرده مخمل این مطالب را مطالعه کنید.

پس از اینکه آلودگی‌ها را از بین بردید، لکه‌های قدیمی بیشتر خود را نشان می‌دهند. پس باید با استفاده از صابون این لکه‌ها را از بین ببرید. لازم به ذکر است که این مرحله را باید با کمک دست و با کمترین فشار ممکن انجام دهید تا پرزهای مخمل از بین نرود. برای این کار، صابون را در آب ولرم قرار داده و کف حاصل از آن را به کمک یک دستمال نخی تمیز روی لکه‌ها بکشید.

پس از اینکه لکه‌ها را تمیز کردید، حالا نوبت شستن کل پرده است. شما می‌توانید پرده‌های مخمل را به دو روش دستی یا با استفاده از ماشین لباس‌شویی بشویید.

 


پیشنهاد: اگر شما هم به دنبال یک قالیشویی ارزان در تهران هستید، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما ضمن استفاده از بهترین ابزارها و روش‌های کاربردی، از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت بهترین خدمات را در اختیار شما بگذاریم. همچنین برای دریافت مشاوره آنلاین می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.


 

مراحل شستشو

  • شستشوی پرده مخمل به روش دستی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، شستن پرده‌های مخمل با استفاده از دست، احتمال آسیب رسیدن به بافت پرده را کاهش می‌دهد. برای این کار، ابتدا تشت بزرگی را با آب سرد پر کرده و پرده را در آن قرار دهید تا خاک موجود در بافت پرده خارج شود. مجددا در تشت، آب سرد را با مقداری شوینده ملایم مانند شوینده‌های مایع مخصوص شستشوی لباس مخلوط و پرده را در آن به اصطلاح خیس کنید.

در مرحله بعدی آموزش طرزشستن پرده باید به آرامی و بدون چنگ زدن، پرده را شسته و آبکشی کنید. به یاد داشته باشید که پرده مخمل به دلیل ضخامت و نوع بافتی که دارد، سنگین است شستن آن می‌تواند به تنهایی شما را دچار مشکل کند. برای راحتی و اطمینان خاطر بیشتر، پس پیشنهاد می‌کنیم شستشوی پرده مخمل خود را به مراکز خدمات قالیشویی آنلاین بسپارید.

  • شستن پرده مخمل با ماشین لباس‌شویی

برای شستن پرده در ماشین لباس‌شویی ابتدا باید پرده را تنها با آب سرد و دور ملایم دستگاه بشویید تا گردوخاک موجود در بافت آن خارج شود. سپس مانند شستشوی دستی، از یک شوینده ملایم استفاده و پرده را تمیز کنید.

«لازم به ذکر است که شوینده‌های ملایم به رنگ و بافت پارچه آسیبی نمی‌رسانند.»

هیچ‌گاه از آب گرم برای شستن پرده مخمل استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است آن را از شکل طبیعی خارج کند. همچنین بهتر است از خشک‌کن برای گرفتن آب اضافی پرده استفاده نکنید زیرا استفاده از آن باعث جمع‌شدن پارچه مخمل می‌شود. پس از آبکشی، آب اضافی پرده را با فشار دست گرفته و آن را همانطور که خیس است، نصب کنید تا چروک نشود.

«پرده‌ مخمل نباید اتو کشیده شود؛ زیرا به بافت آن آسیب می‌رسد.»

سخن پایانی

در این مقاله تلشا کردیم تا شما را با طرزشستن پرده مخمل آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما سودمند بوده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت وبلاگ با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

4 پاسخ

  1. ببخشید چطوری لباسشویی رو طوری تنظیم کنیم که بدون خشک کردن پرده مخمل کارش تموم شه اخه انتهای همه ی برنامه ها خشک کن داره بدون این مرحله که لباسشویی دربش باز نمیشه با اب داخل لگن

    1. با سلام و احترام دوست عزیز.
      برای شستن پرده مخمل با لباسشویی باید حساسیت بیشتری داشته باشید. مهم‌ترین نکته این است که از آب گرم برای شستشو استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *